0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Folkeskolen ryster mange nye lærere

Nyuddannede lærere har både svært ved at håndtere konflikter og tilpasse det faglige niveau til eleverne, siger de i ny undersøgelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
VALENTE DITTE
Foto: VALENTE DITTE

Nyuddannet. 29-årige Anders Lund Svendsen, der blev uddannet sidste sommer, er en af de lærere, der har oplevet det bratte skift fra uddannelsens teori til folkeskolens virkelighed.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jobbet som skolelærer er en langt hårdere nød at knække, end mange lærerstuderende tror.

Hver tredje nyuddannede lærer siger, at arbejdet er sværere, end de havde forventet. Og hver anden har svært ved at håndtere konflikter i klassen. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut har lavet til Skolerådet. 697 lærere med op til fire års erfaring fordelt over hele landet har deltaget.

Ud over håndtering af konflikter i klassen er to af de andre helt store udfordringer at lede klassen og at gennemføre en undervisning, der tilgodeser alle elever uanset niveau. Hele 81 procent af de adspurgte svarer, at de har svært ved at gennemføre undervisningen differentieret, dvs. så den rammer det enkelte barn.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere