Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
LÆSNING. Nye rapport viser, at massiv indsats ikke har forbedret tosprogede børns læsefærdigheder. Det vil overborgmester Frank Jensen (S) gøre noget ved med mere undervisning.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

LÆSNING. Nye rapport viser, at massiv indsats ikke har forbedret tosprogede børns læsefærdigheder. Det vil overborgmester Frank Jensen (S) gøre noget ved med mere undervisning.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Frank J: Flere timer skal hjælpe indvandrerbørn

Overborgmesteren er bekymret over, at indvandrerbørn ikke har forbedret læseevnerne.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En pose penge skal hjælpe de københavnske skoler med at forbedre tosprogedes læseevner.

Det lover Københavns overborgmester Frank Jensen (S), efter at Politiken i dag har fortalt, at planerne for at forbedre indvandrerbørns sprogfærdigheder er slået fejl.

»Jeg ser det som et vigtigt tema, at vi får givet flere undervisningstimer i kernefagene i folkeskolen: Dansk, matematik og også idræt, fordi bevægelse har stor betydning for børns læringsprocesser. Det vil indgå i budgetforhandlingerne«, siger Frank Jensen.

På trods af flere års massiv indsats viser den nye rapport ’Pisa København 2010’, at de danske elever i 9. klasse scorer 496 Pisa-point i læsning.

De tosprogede elever får derimod 416 point, og det er blot fire point mere end i 2007. Dermed ligger de stadig næsten to klassetrin under de danske elever.

»Vi tager det dybt alvorligt. Den københavnske skole skal gøres endnu bedre, og det bliver et tema i vores budgetforhandlinger i september at gøre mere for skolerne«, siger Frank Jensen, der understreger, at kommunen hele tiden forsøger at forbedre indsatsen.

»Vi ved, at de københavnske skoler er gode til at tage midtergruppen af børn, men ikke så god til at give de fagligt bedste og fagligt svageste elever et tilstrækkeligt godt tilbud. Det målretter vi indsatsen mod, og i morgen modtager vi anbefalinger fra et faglighedsudvalg, som skal indgå i budgetforhandlingerne«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden