0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mobbeplaner er på plads på de fleste folkeskoler

Kampagner og lovkrav om antimobbestrategi har virket. Eksperter er glade.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Følelsen af at være udenfor, mobning og konflikter i klassen. Det bliver der formentlig mindre af i den danske folkeskole.

Planer mod mobning og indsatser for en bedre trivsel fylder i al fald mere i folkeskolerne end hidtil.

I en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, som halvdelen af landets 1.500 skoleledere har deltaget i, svarer 78 procent, at de har en strategi mod mobning, mens 13 procent er ved at udarbejde en.

Specialkonsulent Karin Villumsen, der står bag undersøgelsen, er positivt overrasket over de høje tal.

»Der er kommet en langt større opmærksomhed omkring forebyggelse af mobning på skolerne. Det er rigtig vigtigt, at skolerne forholder sig til, hvordan de vil skabe trivsel, og hvordan de vil håndtere mobning«, siger hun.

Ud over at alle lærere på en skole bør tænke trivsel som en forebyggelse af mobning ind i undervisningen, er det vigtigt, at de er bevidste om, hvordan de taler med og om eleverne. De kan nemlig selv medvirke til, at elever ikke trives, påpeger Karin Villumsen:

»Det er den rene gift for den enkelte elev at blive negativt udstillet i klassen af en lærer, for så taber man anerkendelse og respekt fra de andre. Det er vigtigt, at læreren ikke udpeger en elev som uduelig og ikke sætter etiketter på eleverne«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere