Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rapport: Specialundervisning virker ikke

Alt for mange børn har intet ud af at gå til specialundervisning, viser ny rapport.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At sende umotiverede børn i folkeskolen til specialklasser nytter ikke noget.

Det kan tværtimod øge skellet mellem dem, der modtager specialundervisning, og dem, der ikke gør.

Det mener den norske professor Thomas Nordahl, der mandag præsenterer en rapport om den danske folkeskole baseret på udsagn fra 24.663 elever, pædagoger og lærere.

»Vi trænger til en ny skole, hvor vi i mindre grad end i dag ekskluderer børn fra fællesskabet. Der er for mange, der tages ud til specialundervisning, for det går ikke særligt godt for dem«, siger Thomas Nordahl.

Vantrives og udsættes for mobning Elever, der modtager specialundervisning, klarer sig generelt dårligt i skolen.

De vantrives og er mere udsatte for mobning end andre elever, fremgår det af rapporten.

LÆS ARTIKEL

I løbet af de senere år er antallet af elever, der sendes til specialundervisning steget, så den i dag næsten omfatter 12 procent. To ud af tre af dem er drenge.

En tredjedel af drengene betragtes som vanskelige

Drengene er da også langt bagefter pigerne i folkeskolen, når det gælder indlæring og evner til at indgå socialt med andre, og lærerne betragter ifølge rapporten en tredjedel af drengene som 'vanskelige'.

Lærerkorpset vurderer, at hver fjerde elev i folkeskolen har individuelle vanskeligheder i form adfærdsproblemer, indlæringsproblemer eller fysiske handikap.

Rapporten fra University College Nordjylland om uligheder og variationer i folkeskolen er tidligere sendt til folkesskolens rejsehold, men offentliggøres mandag i sin helhed på en konference i København med deltagelse af landets skoleledere.

Undersøgelsen bygger på oplysninger fra 24.600 elever, pædagoger og lærere, og resultaterne baseres på svar fra 122 danske folkeskoler.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden