Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny Pisa-måling: Danske børns læsning sætter bundrekord

Danske skoleelevers evner til at læse er de ringeste i ti år, viser Pisa-måling.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ti års indsats for at forbedre danske børns læsefærdigheder er slået fejl.

En ny PISA-undersøgelse viser, at Danmark faktisk indtager samme placering siden en måling af læsningen i 2000.

Det bekymrer formanden for det danske PISA-konsortium, Niels Egelund.

»Det er ikke så godt. Vi er ikke gået så meget frem, som vi havde forventet på læsning. Vi er tværtimod gået tilbage. Vi har fået færre dygtige«, siger han til politiken.dk.

Der er ingen udvikling PISA-målingen har i år haft hovedfokus på læsning, og der er gennemført en række omfattende test blandt de 15-årige skoleelever.

Danmark er placeret i midterfeltet på en 18. plads mellem OECD landene, bag nationer som Polen, Slovenien og Finland, som ligger i top.

LÆS ARTIKEL

Dermed er der ikke sket en reel udvikling i de danske skoleelevers læsefærdigheder gennem de sidste 10 år.

Færre virkelig gode læsere
Danmark placerer sig i suverænt i bunden blandt de nordiske lande, og er nu overhalet af Norge og Island.

PISA-undersøgelsen viser ganske vist, at andelen af skoleelever uden læsefærdigheder er faldet med tre procent til 15 procent for 2009, men samtidig er der blevet en mindre andel af virkelig gode læsere.

Andelen af virkelig gode læsere er faldet med én procent i forhold til 2006, og Danmark har nu knap fem procent gode læsere, hvilket er færre en OECD-gennemsnittet på otte procent, skriver PISA-rapporten

Når ikke målsætningen

Dermed når Danmark formodentlig ikke regeringens målsætning om, at Danmark skal placere sig i Top-5 inden 2020.

»Det kan Danmark ikke nå«, siger formanden for det danske PISA-konsortium, Niels Egelund.

»Så skal vi i hvert fald have både nye forældre og nye lærere«, siger han.

»Den asiatiske tiger står på spring, og det er dér konkurrencen kommer fra«, siger han.

SKRIV

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden