0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavns elever skal testes mindre

Politikernes beslutning om at droppe Pisa-test i hovedstaden møder kritik. Vigtig viden går tabt, lyder bekymringen fra seniorforsker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

testklar. Oscar (tv.) og Julius går i 7.x på Sankt Annæ Gymnasiums folkeskole i Valby. Ligesom flere andre af klassekammeraterne synes de, at eleverne sagtens kunne blive testet noget mere i skolen. »Så ved man bedre, hvor god eller gårlig man er«, siger Julius

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det bobler og sprutter i det lille kar med vand og grums, som Emilia og Theo spændt kigger på inde bag beskyttelsesbrillerne.

»Vi skal skille stoffer fra hinanden – altså salt, sand og jernfiltspåner. Ved at dampe vandet er det til sidst kun sandet, der er tilbage«, forklarer Emilia glad og peger hen på bunsenbrænderen, der får vandet til at syde.

Børnene, som er i gang med et fysikeksperiment, går i 7. x på Sankt Annæ Gymnasiums folkeskole i Valby. Klassen er en af de mange, der i 9. klasse skulle have været testet i den såkaldte Pisa København-test, der måler eleverne i læsning, naturfag og matematik.
Seneste Pisa-test var hård ved København

Men før påske besluttede politikerne i København med børne- og ungdomsborgmester Anne Vang (S) at afblæse testen, der ellers er blevet gennemført i 2004, 2007 og 2010.

Anne Vang afviser, at beslutningen har noget at gøre med mediedækningen af de hidtidige kritiske resultater. Den seneste Pisa København viste blandt andet, at de danske drenge var sakket knap et halvt år bagud i forhold til 2007.

»Det har ikke kun været negativt; der har også været positive resultater. Jeg er overbevist om, at der stadig vil være rig lejlighed til, at journalister kan skrive om fremgang og tilbagegang i den kvalitetsrapport, som der også bliver lavet«, siger hun med henvisning til den årlige rapport, som blandt andet omhandler elevernes trivsel og 9. klasses afgangskarakterer.



»Skolerne er ramt af mange dokumentationskrav og test, og Pisa er begyndt at blive et testtyranni, som grundlæggende er usundt for folkeskolen. Pengene (de 700.000 kroner, som testen koster, red.) kan bruges bedre«, tilføjer borgmesteren.

Forsker kritiserer beslutningen
Kommunen risikerer at gå glip af vigtig viden om elevernes faglige kunnen, siger seniorforsker Chantal Pohl Nielsen fra Anvendt Kommunalforskning. Hun har været med til at lave den seneste Pisa-undersøgelse.

»Det, Pisa gør, som er unikt, er at tage en måling på, hvor gode eleverne er til at anvende den faglige viden, de har fået, når de er 15 år. For eksempel hvor gode de er til at finde og vurdere informationer i en tekst. Pisa giver også vigtige oplysninger om, hvor stor en andel af eleverne der ville kunne gennemføre en ungdomsuddannelse«, siger Chantal Pohl Nielsen og tilføjer:

»I Pisa får man viden om helt andre ting end blot en karakter. En viden, der kan være et advarselsflag om: Hov, her har vi et problem«.

Borgmester vil hellere opkvalificere lærerne
Anne Vang, er det ikke ærgerligt at gå glip af den viden?

»Vi vil hellere bruge pengene på at opkvalificere lærerne. For eksempel ved aktionslæring. Vi skal gå fra testkultur til evalueringskultur. Pisa er et stilbillede«, siger hun.

Flere skoler i kommunen bruger allerede såkaldt aktionslæring, som Anne Vang nu vil satse mere på. Kort fortalt handler det om, at lærerne i team udvikler undervisningen ved løbende at eksperimentere med den og observere hinandens timer.

Læseforsker og Pisa-ekspert Jan Mejding fra Aarhus Universitet, DPU, er enig med Chantal Pohl Nielsen i, at man fremover i København ikke vil få et lige så detaljeret billede af blandt andet elevernes læseforståelse.

»Pisa er en bredere læsetest end afgangsprøven. Hvis politikerne i en periode har lyst til at prøve noget nyt, kan man ikke fortænke dem i det. Men efter noget tid bliver man nødt til at samle op igen og se, om eleverne er blevet dygtigere, og det kan man kun gøre ved at måle dem«, siger han.

Elev ærgrer sig over beslutningen
Inde i 7. x på Sankt Annæ Gymnasiums folkeskole synes Julius, det er ærgerligt, at Pisa København bliver droppet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

  • </