0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: Antorini misbruger vores arbejde til skolereform

Skoleelever bliver ikke dygtigere af flere undervisningstimer, siger forskere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simon Fals (arkiv)
Foto: Simon Fals (arkiv)

Enegang. Undervisningsminister Christine Antorini siger, at der skal undervises mere i grundskolen, og underbygger sine påstande med forskning, der peger på det modsatte, siger forskere.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De danske skoleelever skal være dygtigere. Og derfor skal de have flere timer i skolen. Det siger undervisningsminister Christine Antorini.

Men det passer bare ikke. Man får ikke dygtigere elever af at give dem flere timer. Det konkluderer den forskning, Antorini bruger til at underbygge sine argumenter for en skolereform, som lægger op til flere undervisningstimer.

»Flere timer hjælper overhovedet ikke. Ikke hvis det er flere timer af samme slags«, siger professor Peter Allerup fra Institut for Uddannelse og Pædadogik på Aarhus Universitet til politiken.dk.

LÆS OGSÅ

Han har sammen med forskningskollegaer i to store internationale undersøgelser, Timss-undersøgelsen og Pirls-undersøgelsen, bevist, at der ikke er direkte sammenhæng mellem mange undervisningstimer og dygtige børn.

Men det til trods, skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse samme dag, som de to undersøgelser bliver fremlagt, at de journalister, der skriver, at børn ikke bliver dygtigere af mere undervisning, tager fejl.

Minister fortolker rapporter lodret forkert
Under overskriften »Flere timer giver alt andet lige bedre resultater«, skriver ministeriet:

»To nye rapporter om danske elevers læsefærdigheder er blevet fejlfortolket i pressen. TIMSS-rapporten konkluderer, at alt andet lige vil yderligere undervisningstid lede til bedre resultater for eleverne«.

Men det er lodret forkert, siger forskeren bag.

DOKUMENTATIONLæs pressemeddelelsen her

»Vores forskning peger på, helt i overensstemmelse med Oecds seneste tal i Undervisningsministeriets egen bibel, 'Education at a Glance', at elever ikke nødvendigvis bliver bedre af at få flere timer«, siger han. Og det blev ministeriet også gjort opmærksom på efter at have udsendt pressemeddelelsen. Alligevel blev ministeren ved med at påstå, at der var sammenhæng mellem undervisningstid og faglig dygtighed.

Det kræver, at skoleeleverne får bedre undervisning, hvis de skal blive dygtigere.

Da de to undersøgelser blev fremlagt 11. december sidste år, skrev medierne, at flere timer ikke gav dygtigere børn, men straks efter udsendte Undervisningsministeriet en pressemeddelelse, hvor det hedder, at der skal undervises mere i dansk og matematik.

Antorini gjorde det klart, at de journalister, som havde læst undersøgelserne, måtte have misforstået ideen om, at mere undervisning ikke gør eleverne klogere.

De bliver ikke bedre
Men den undersøgelse, Peter Allerup har været med til at lave, viser netop, at der til trods fo