Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Studentertid. Det er eksamenstid men i modsætning til for få år siden skal eleverne ikke op i så mange fag.
Foto: PER FOLKVER (arkiv)

Studentertid. Det er eksamenstid men i modsætning til for få år siden skal eleverne ikke op i så mange fag.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gymnasie-rektorer vil forkorte eksamensperiode

Ny teknik kan give en uges mere undervisning og gøre eksamensperioden tilsvarende kortere.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det hænger ikke sammen, at nogle elever i 3. g har en hel måneds læseferie til at forberede sig på eksamen i et enkelt mundtligt fag.

Sådan lyder kritikken fra flere lærere og gymnasierektorer, som Politiken har talt med, og formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Jens Boe Nielsen, er enig.

Han deler dog ikke ønsket om at øge antallet af eksamener, som eleverne skal op til i 3. g. I stedet ønsker han, at læseferien forkortes, så der bliver mere tid til undervisning.

Det skal ske ved at tage den moderne teknik i brug ved de skriftlige eksamener, så to censorer kan rette en opgave samtidig i stedet for, at det først er den ene, der sidder med elevens besvarelse, hvorefter den anden får den tilsendt med posten og bedømmer den.

»Hvis eleverne afleverede elektronisk, kunne censorerne gå ind i en dropboks og hente opgaven ned. På den måde kunne man udskyde de skriftlige eksamener og få en uges mere undervisning«, siger Jens Boe Nielsen.

»Det er fornuftigt, at man har reduceret antallet af eksamener, men så bør man også reducere den tid, der bruges på at forberede sig på eksamen«, siger han.

Ikke krav om eksamen i hovedfag Ministeriet for Børn og Undervisning fandt i sidste uge ud af, hvilke fag 3. g-eleverne skal til eksamen i ud over faget almen studieforberedelse (AT), som er obligatorisk for alle.

Politiken kan i dag fortælle om elever, der kun skal op i latin på C-niveau eller idræt på B-niveau ud over den obligatoriske eksamen i AT.

Det har fået flere lærere, som Politiken har talt med, til at efterlyse, at eleverne kommer op til flere eksamener, sådan som det også var inden 2009, hvor eleverne i alt skulle til 11 eksamener mod i dag ni eksamener.

Det samme ønsker Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS):

»Vi synes, det ville være mere interessant, hvis man kunne komme til eksamen i sine hovedfag, så man kunne vise, hvad man har lært i alle tre år i gymnasiet«, siger DGS-formand Philip Dimsits til Politiken.

Skal være plads til usikkerhed

Men det er ikke umiddelbart en vej, som Jens Boe Nielsen ønsker at gå.

»Hvis man på forhånd ved stort set alt om hvilke fag, man skal op i, kan det føre til, at eleverne nedprioriterer de andre fag, fordi de ved, at der kun er en meget lille sandsynlighed for at de skal til eksamen i dem«.

»Jo mere man siger, at det her skal eleverrne op i, jo mindre bliver usikkerheden omkring hvilke fag, de ikke skal op i. Det ønsker vi ikke. Det skal gerne være sådan, at man skal forberede sig godt i alle fag«, siger Jens Boe Nielsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden