Uni. Kvaliteten på studiet i humanistisk informatik er langtfra god nok, siger uddannelsens censorer.
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

Uni. Kvaliteten på studiet i humanistisk informatik er langtfra god nok, siger uddannelsens censorer.

Uddannelse

Populært studie får dumpe-karakter

Hver femte dumpede for nylig studiet i humanistisk informatik ved Aalborg Universitet. Både censorer og minister mener, at universitetet skal stramme op.

Uddannelse

Mens de studerende strømmer til Aalborg Universitet, hagler kritikken ned over en af universitetets mest populære studieretninger.

Kvaliteten på studiet i humanistisk informatik, som i år optog 402 nye studerende, er langtfra god nok, og de færdiguddannede kandidater har ikke de kompetencer, som de bør have efter fem års studier. Sådan lyder kritikken fra uddannelsens censorer.

»Kritikken fra censorkorpset i forhold til humanistisk informatik er ud over det sædvanlige, og det er vigtigt, at kritikken tages alvorligt«, skrev censorerne i en ekstraordinær redegørelse om det lave faglige niveau på studiet i august.

LÆS OGSÅ

Nye tal fra uddannelsen bakker censorerne op. I de seneste knap tre måneder har 25 studerende forsvaret deres speciale ved eksamen, og heraf har fem modtaget karakteren 00.

Til sammenligning dumpede kun fire af 170 studerende deres speciale ved kommunikationsstudiet på RUC hele sidste år.

Resultatet vidner om store problemer, siger Jørgen Søndergaard, der er formand for uddannelsesministerens udvalg for kvalitet i de videregående uddannelser:

»Det er ikke rimeligt, at det først er, når de studerende når til specialet, at der er en meget høj dumpeprocent. Det er tegn på, at der er noget i den uddannelse, der ikke er tilrettelagt på en ordentlig måde«.

Speciale i overfladiskhed
Sociologen Henrik Dahl var censor på Aalborg-studiet ved sommerens eksamener, og det lave faglige niveau bekymrede ham så meget, at han startede en offentlig debat om, hvorvidt de danske universiteter er ved at specialisere sig i overfladiskhed.

Langt flere af de studerende burde dumpe, erklærede han. Sidste studieår dumpede censorerne ingen af de 142 specialestuderende.

Henrik Dahls opråb fik efterfølgende universitetets rektor til at opfordre censorerne til at bedømme de studerende ud fra deres præstation og »uden hensyntagen til eventuel mangelfuld vejledning«.

De nye tal for, hvordan det så er gået til eksamenerne siden debatten, viser sort på hvidt, at der vitterlig er noget galt i Aalborg, siger Henrik Dahl:

»Det er kulminationen på, at det ikke er gået særlig godt på humanistisk informatik i et årti, at en så stor andel af de studerende nu dumper i deres specialer«.

Mangler basal akademisk lærdom
Ifølge censorkorpsets formandskab har censorerne da også kritiseret studiet i ti år.

Noget af det, der er gået galt, er, at de studerende ikke lærer den mest basale akademiske lærdom, fortæller Yun Mi Antorini, der er censor ved uddannelsen og arbejder som community strategist hos Lego: »Som jeg ser det i mit virke som censor, er den akademiske tilgang under pres på humanistisk informatik«.

Her uddannes kandidater inden for kommunikation og informationsteknologi. I dag er studiet næsten fire gange så stort som i 2006 og et af de mest søgte.

Men mange af de studerende svigtes af uddannelsen, siger Yun Mi Antorini.

»Jeg mener, at det er et kæmpe svigt af universitetet, at så mange studerende når til specialet og får et nul«, siger hun.

Det er et kæmpe svigt af universitetet

Dekan: Ingen grund til alarm

Dekanen på humanistisk fakultet på Aalborg Universitet mener ikke, der er grund til alarm. »Langt de fleste specialestuderende var til eksamen inden 1. september, og således har 142 afsluttet deres eksamen. De 25, der har været til eksamen i efteråret, har været forsinket af forskellige grunde. Man kan derfor ikke generalisere, at hver femte studerende dumper«, siger dekan Lone Dirckinck-Holmfeld.

Hun vil dog alligevel bede studieledelsen om en forklaring på, at de fem er dumpet efter sommerens debat.

LÆS OGSÅ Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) roser censorerne for at have sat fokus på problemet. »Det her tegner billedet af en uddannelse, som har brug for at tage nogle initiativer for at løfte kvaliteten«, siger han.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden