Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Uddannelsesminister. Morten Østergaard peger på, at undervisningserfaring skal tælle mere ved ansættelse, efteruddannelse skal være obligatorisk, og forskeres mulighed for at slippe for at undervise begrænses.
Foto: PETER KLINT

Uddannelsesminister. Morten Østergaard peger på, at undervisningserfaring skal tælle mere ved ansættelse, efteruddannelse skal være obligatorisk, og forskeres mulighed for at slippe for at undervise begrænses.

Uddannelse

Undervisere skal på efteruddannelse

Uddannelsesministeren kræver bedre undervisning på landets universiteter.

Uddannelse

Fremtidens studerende skal have bedre undervisning.

Sådan lyder meldingen fra uddannelsesminister Morten Østergaard (R), som peger på tre muligheder: Erfaring med undervisning skal tælle mere i forhold til forskningserfaring, når universiteterne ansætter nyt personale. Desuden bør universiteterne sikre, at undervisere løbende kommer på kurser, så de bliver bedre til at undervise.

UDDANNELSESREDAKTØREN

Endelig vil ministeren begrænse universitetsansattes mulighed for at bruge forskningsbevillinger til at købe sig fri fra deres undervisningsforpligtigelser for at hellige sig forskning.

»Vi skal skabe en kultur, hvor den enkelte VIP’er (videnskabelige medarbejder, red.) på universitetet har en lige så struktureret tilgang til deres undervisning, som de har til deres forskning. Og at den naturlige gennemsigtighed i, hvordan man griber sin forskning an, også er den måde, man arbejder med at udvikle sin undervisning«, siger ministeren.

Jeg er udmærket klar over, at man ikke kan hekse sig til en ændring fra den ene dag til den anden

Formidling af specialiseret viden
I dag varetages for meget undervisning af undervisningsassistenter og eksterne undervisere.

Det betyder, at de studerende ikke høster maksimalt udbytte af den specialiserede viden, der er på universiteterne, mener ministeren.

»Både ved udenlandske topuniversiteter og herhjemme på DTU har man specifikt principper om, at de studerende allerede på første år skal mødes af universitetets topforskere. Det er et godt princip. Vi skal i vores karriereveje og andre anerkendelsesmekanismer værdsætte dem, der er dygtige til at undervise, i samme grad som dem, der er dygtige til at forske«, siger Morten Østergaard.

I første omgang lægger han op til, at uddannelserne selv ændrer deres undervisningsvaner. Og følger de ikke ministerens vink, får det konsekvenser.

»Vi har mange redskaber: udviklingskontrakter, vi kan regulere forskellige ting, vi bevilger penge og så videre. Min tålmodighed er ikke særlig stor. Jeg er udmærket klar over, at man ikke kan hekse sig til en ændring fra den ene dag til den anden. Men så meget desto mere synes jeg, det taler for at få taget nogle initiativer hurtigt, da det tager tid, før vi ser resultaterne«, siger ministeren.

Rektorformand: Ministeren sparker en åben dør ind
For de studerende er meldingen godt nyt, fortæller formand for Danske Studerendes Fællesråd, Jakob Ruggaard.

»Vi har længe påpeget, at der bliver undervist for lidt og for ukvalificeret på universiteterne. De har alt for længe fokuseret på forskningsdelen frem for uddannelsesdelen. Men med ministerens tiltag vil vi få mere og bedre undervisning. Det kan vi kun være glade for«, siger han.

Også Ingrid Stage, formand for undervisernes fagforening, Magisterforeningen, byder ministerens initiativ velkommen – om end universiteterne ifølge hende allerede i dag har mulighed for at lade undervisning tælle mere end forskning.

På universiteterne forstår rektorformand Jens Oddershede ikke kritikken.

»Morten Østergaard sparker en åben dør ind. Der er ikke noget i de tiltag, der ikke allerede er gennemført eller er på vej til at blive gennemført på alle landets universiteter. Alle har klare politikker, der hindrer, at man som universitetsansat forsker, professor eller lektor kan frikøbe sig helt fra undervisning. Og hvad angår obligatorisk efteruddannelse, kan jeg på Syddansk Universitets vegne sige, at vi allerede har sådanne kurser, og det er mit indtryk, at de øvrige universiteter også har det«, siger Jens Oddershede, der er rektor på Syddansk Universitet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Støtte fra oppositionen

Selv om Morten Østergaard i første omgang lægger op til, at universiteterne selv skal sørge for at give få forskernes undervisningstimer et nøk i vejret, kan han vente støtte fra oppositionen, hvis det bliver nødvendigt at lovgive.

»Med hensyn til frikøb fra undervisning er det et forhold, vi godt vil diskutere, for det kan der være en pointe i. Men det må være universiteternes opgave at sikre folk, der er bedømt godt på deres undervisning, og som kan bevise en god undervisningserfaring«, siger Venstres forskningsordfører Esben Lunde Larsen.

Det samme gælder efteruddannelse:

»Det må aldrig blive et politisk anliggende at blande sig i sådanne sager«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce