Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Undervisning. Ifølge nye undersøgelser er de traditionelle undervisningsformer på universiteterne forældede. Smartphones og tables sætter auditorieundervisningen under pres.
Foto: Joachim Adrian (arkiv)

Undervisning. Ifølge nye undersøgelser er de traditionelle undervisningsformer på universiteterne forældede. Smartphones og tables sætter auditorieundervisningen under pres.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Universiteter vil gøre op med den gamle skole

Universiteterne udvikler nye undervisningsformer, der passer til studerende.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye studerende kan hverken sætte kommaer, læse en lang, kompleks tekst eller skrive ordentligt. Og så har de svært med at koncentrere sig i længere tid ad gangen.

Men i stedet for at beklage sig over ungdommen er det nu tid til at fokusere på, hvad de kan, og omlægge universiteternes undervisning til nye former, som rammer de unge. Det siger Hanne Leth Andersen, der er nytiltrådt rektor på RUC og formand for Dansk Universitetspædagogisk Netværk.

LÆS OGSÅ

»Vi kan behandle de studerende som små patienter og synes, at verden er af lave. Men vi kan også se på, hvad det skyldes, og se på, hvad de egentlig kommer med i stedet for at give dem en negativ overgang mellem uddannelserne«, siger rektoren, der tidligere har forsket i uddannelsespædagogik.

Analysen går igen på andre af landets universiteter, hvor der i øjeblikket udvikles nye undervisningsformer på højtryk.

På Aarhus Universitet har man sat et væld af undersøgelser i gang for at kortlægge, hvordan man får lavet det bedste læringsmiljø. Og på Syddansk Universitet har projektet ’De studerende i centrum’ skubbet underviserne til at tænke meget mere i at aktivere de studerende i undervisningen. På alle universiteterne indføres der undervisning, hvor de studerende streamer forelæsningen på computeren derhjemme og arbejde mere aktivt, når de mødes med deres underviser på studiet.

Auditorier er uegnede
Det er blandt andet de studerendes brug af smartphones og tablets, der sætter den klassiske forelæsning i et auditorie under pres, lyder en af forklaringerne fra universiteterne. Alligevel er det stadig den primære form for undervisning, fortæller Lars Ulriksen, professor i naturfagenes didaktik på Københavns Universitet og forsker i overgangen mellem ungdomsuddannelse og universitet.

»Der er rigtig meget auditorieundervisning på Københavns Universitet. Det er ikke det samme, som at det er en god idé. Faktisk tyder det meste forskning på, at det er en skidt idé, og det har forskningen vist længe. Men det er en meget stærk tradition på både danske og internationale universiteter at undervise med forelæsninger i auditorier«, siger han.

Det er ikke kun de unges øgede medieforbrug, der gør den klassiske forelæsning uegnet. Også et stort optag sætter sit præg, siger dekanen på Aarhus Universitets Arts-fakultet, Mette Thunø.



»Vi mærker med det større optag de senere år en større diversitet i studentergruppen, som både er en styrke, men også en ny udfordring for undervisningen. Vi ser for øjeblikket meget intenst på, om vores pædagogiske metoder fungerer. Det gør de ikke helt endnu. Der står vi med et problem, som vi er ved at finde løsninger på«, siger hun.

Alene på Aarhus Universitet blev der sidste år optaget godt 7.000 studerende – 2.000 mere end for fem år siden.

Minister bakker op

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De studerende glæder sig over de nye tanker, siger formand for Danske Studerendes Fællesråd Jakob Ruggaard: »Der er åbenlyst behov for at skifte undervisningskultur«. Også uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) mener, at kursændringen er nødvendig: »Vi skal have et opgør med måden, vi underviser på. Gammeldags forelæsninger, hvor en enkelt underviser skal forsøge at fange hundrede elevers opmærksomhed i flere timer, er bare ikke en smart, effektiv eller tidssvarende måde at formidle viden på. Der er så mange nye muligheder for at gøre undervisningen bedre – det er et af mine mål at få sat gang i det opgør«, siger hun.

LÆS OGSÅ En, der til gengæld ikke hylder universiteternes kursændring, er sociolog, debattør og universitetscensor Henrik Dahl. »Det viser jo bare, at universiteterne ikke tager sig selv alvorligt. Skal vi så også korte halvlegene i fodbold af, fordi det er for hårdt at løbe så længe? Og skal vi kræve, at koncerter fremover kun varer ti minutter, fordi de stakkels pianister får ondt i fingrene?



Kandidater, der kommer ud fra et universitet, der har givet dem den slags undervisning, kan ikke bruges til noget. De kan lave kaffe«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden