0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I hver 5. time er læreren ikke uddannet i faget

I 20 procent af de timer, eleverne har i folkeskolen, er læreren ikke godt nok uddannet i faget. Helt galt står det til i natur/teknik og kristendomskundskab. Minister: Vi har en milliard kroner til efteruddannelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING  (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

undervisning. Der er stor forskel på lærernes kompetencedækning i de forskellige fag. De bedst dækkede fag er fysik/kemi og dansk, mens det er i 51,1 procent af tiden i natur/teknik.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når eleverne i folkeskolen møder til time, er det langtfra sikkert, at den lærer, der står bag katederet, er uddannet til at undervise i netop det fag.

Det viser en kortlægning fra Undervisningsministeriet, som bygger på indberetninger fra 1.100 folkeskoler og 36.120 lærere.

I 80,4 procent af timerne har underviserne såkaldt undervisningskompetence i faget – enten fra læreruddannelsen eller fra efteruddannelse. I 19,6 procent af timerne har de ikke.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts