Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Simon Fals(Arkiv)
Foto: Simon Fals(Arkiv)

Ambition. Ved at forberedre naturfagsundervisningen i folkeskolen håber DTU på at øge antallet af videnskabeligt interesserede unge, som her til DTUs konkurrence 'Unge Forskere'.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DTU vil have bedre skolelærere i naturfag

Ingeniøruddannelsen vil hjælpe læreruddannelsen med at uddanne lærere, der kan stimulere børns lyst til at beskæftige sig med natur og teknik.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skal flere unge vælge at uddanne sig til ingeniører, skal deres interesse for det naturvidenskabelige og tekniske område stimuleres allerede i folkeskolen.

Derfor vil DTU – Danmarks Tekniske Universitet – i de kommende år samarbejde med læreruddannelsen for at forbedre de kommende læreres faglige niveau på området, for i dag kan det særligt på det tekniske område være svært for lærere at undervise skoleelever, siger DTU’s rektor, Anders Bjarklev.

»Udviklingen på det tekniske område går lynhurtigt, og den ændrer vores samfund grundlæggende. Det er vigtigt, at de unge i skolerne får mulighed for at tænke over, hvilke muligheder der kommer, og hvad der sker med den teknologiske udvikling. Man kan ikke forvente, at skoler og lærere kan følge med i alle detaljer. Meget af den fascination kan vi hjælpe med«, siger han.

Læs også

DTU’s ambitioner om at forbedre skolelærernes evner i naturvidenskab og teknik er blevet skrevet ind i den såkaldte udviklingskontrakt, som gælder for DTU frem til 2017, og som forpligter uddannelsesinstitutionen til at nå en række forskellige mål.

Samtlige videregående uddannelser har i de seneste måneder formuleret og forhandlet udviklingskontrakter med Uddannelsesministeriet, og i dag underskrives alle kontrakterne.

For DTU’s vedkommende vil ingeniøruddannelsen i år indlede tre nye tiltag til samarbejde med læreruddannelser, næste år fem og i 2017 syv konkrete samarbejder. Samarbejderne kan være kurser for lærerstuderende, undervisningsmateriale eller efteruddannelse.

Vil have flere ingeniørstuderende

Med tiden vil en bedre undervisning i folkeskolen forhåbentlig give flere unge lyst til at søge ind på en ingeniøruddannelse, siger DTU-rektoren.

»Vi ser det som en mulighed for at få skabt større opmærksomhed blandt Danmarks unge på ingeniørfagene, hvor der i dag er rigtig gode beskæftigelsesmuligheder, og hvor det i fremtiden vil se endnu lysere ud ifølge prognoserne. I dag får vi ikke udnyttet ingeniøruddannelsernes potentiale fuldt ud. Blandt andet savner vi at se flere piger på vores uddannelser«, siger Anders Bjarklev.

I dag lider ingeniøruddannelserne under en lav søgning, og mange ingeniørstudier bliver ikke fyldt op ved studiestart. Ifølge en prognose fra Ingeniørforeningen vil Danmark i 2020 mangle 13.500 ingeniører og 16.000 cand.scient.er for at mætte efterspørgslen efter teknisk uddannede.

Hvis man ser på den undervisning, der foregår i dag, både i folkeskoler og på læreruddannelsen, handler det mere om natur end om teknik

Og læreruddannelserne vil gerne være med til at give flere skolebørn lyst til at gå den vej, siger talsmand for læreruddannelserne Tove Hvid Person, der er dekan på Professionshøjskolen UCC. Blandt andet i folkeskolefaget ’natur og teknik’ er der brug for en hånd.

»Jeg synes, DTU kunne have en voldsomt fin berettigelse i forhold til at styrke undervisningen af lærere især på det tekniske område. Hvis man ser på den undervisning, der foregår i dag, både i folkeskoler og på læreruddannelsen, handler det mere om natur end om teknik. Det handler mere om at gå en tur i mosen end om, hvordan man bygger en robot. Så den tekniske dimension kan helt klart styrkes, og der må DTU have noget at byde på«, siger hun.

Ikke bare i Danmark, men i store dele af den vestlige verden er det en udfordring at engagere børn i teknik- og naturfag. Der forskes i angst for naturfag, og det undersøges, hvordan man bedst kan sikre børn en bred naturfaglig dannelse, der giver dem lyst til at fortsætte på området, fortæller Tove Hvid.

»Vi skal sørge for, at børnene får en bred omgang med verden og de naturfaglige elementer. De skal undersøge den verden, de er omgivet af, i stedet for kun at se på fysikforsøg og kemiformler. Vi vil meget gerne samarbejde med DTU om at finde ud af, hvordan vi kan få dannelse i naturvidenskab og teknik ind i undervisningen, også i matematik og i de øvrige fag«, siger dekanen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden