Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sammenhold Hver fjerde studerende mener ifølge en ny undersøgelse ikke, at der er et motiverende studiemiljø på deres uddannelse.
Foto: JAN DAGØ (arkiv)

Sammenhold Hver fjerde studerende mener ifølge en ny undersøgelse ikke, at der er et motiverende studiemiljø på deres uddannelse.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Studerende om manglende studiemiljø: Det sociale binder det hele sammen

Pres for erhvervserfaring og gode karakterer dræber studiemiljøet.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da Louise Degn læste sin bachelor i sociologi, svarede arbejdsmængden til et fuldtidsjob. Men det var kun omkring en femtedel af arbejdstiden, hun fysisk tilbragte på Københavns Universitet. Resten af tiden sad hun derhjemme eller fandt et andet sted at læse.

»Jeg fandt ud af, at det er vigtigt at komme et sted hen og føle, at man er en del af noget. Det er motiverende at sidde med andre, der også læser, eller at rende ind i nogen fra studiet, så man får et netværk. Det er svært at bygge op hjemmefra«, siger hun.

Nu er den 25-årige studerende på sidste del af sin kandidat, og som studiet er skredet frem, har hun rykket flere af arbejdstimerne over på universitetet. Det er også her, hun i øjeblikket skriver sit speciale. Men det er ikke det faglige studiemiljø, der har lokket hende til, for det har hun ikke meget ros til overs for.

»Der er ikke rigtig noget«, siger hun.

Hver fjerde utilfreds med studiemiljø

I en ny undersøgelse, som fagforbundet Djøf har foretaget, svarer hver fjerde studerende, at han eller hun ikke mener, at der er et fagligt motiverende campusmiljø på universitetet. Hver femte er også uenig i, at der er et godt social miljø på deres universitet.

Ifølge både studenterorganisationer og universiteter er de studerende mere optagede af at få gode karakterer og relevant erhvervserfaring, end de er af at diskutere pensum med andre studerende, og det gør det til en udfordring at skabe et livligt og motiverende miljø.

»Det handler ikke længere om læring og den proces, hvor man skal blive klogere. I stedet handler det om at bestå den næste og den næste og den næste eksamen, og derfor begynder folk at fravælge de muligheder, der er for at engagere sig fagligt. Det er ikke fordi, de er usolidariske, men man orienterer sig mod sig selv, når man er under pres«, siger Tue Anders Johansson, der er formand for de studerende i Djøf.

KU i bund, CBS i top

Copenhagen Business School er den institution, hvorfra flest studerende er tilfredse med studiemiljøet. Her er det, ifølge undersøgelsen fra Djøf, kun omkring hver 10. studerende, der er uenig i, at der er et fagligt motiverende campusmiljø.

Og noget er da lykkes for CBS, mener 25-årige Frederik de Arco Christiansen. Han har en graduatestilling hos Maesk Line og mangler kun at forsvare sit speciale, så er han kandidat i international ledelse.

Gennem hele sin studietid har han deltaget i læsegrupper og brugt »forholdsvis meget tid« på CBS. Han er ikke enig i, at tidspres og karakterræs er en undskyldning for at nedprioritere det faglige miljø. For et godt studiemiljø er afgørende for, at man netop kan opnå gode resultater:

»Det er krævende at være studerende, for der er høje forventninger fra professorer og medstuderende, og der er mange eksamener. Men netop derfor skal der være noget socialt, der binder det hele sammen, så man kan hjælpe hinanden igennem«, siger han og roser CBS for at have både faglige foreninger og vinklub.

»Der er ikke nogen undskyldninger for ikke at prioritere studiemiljøet, for man får ligeså meget igen«, siger han.

Netop tiden er noget af det, der for Louise Degn på Københavns Universitet kan være en hæmsko for lysten til og muligheden for at engagere sig på universitetet.

»Der er mange af os, der interesserer os rigtig meget for det, vi læser, og som synes, det er fedt at tale om. Men det kræver tid og overskud at stable noget på benene, og det har man ikke, når der er krav om, at man skal hurtigt igennem, have et studiejob og også gerne lave noget frivilligt arbejde, så vi bliver attraktive på arbejdsmarkedet«, siger hun.

Mens CBS ligger pænt i undersøgelsen fra Djøf, er det modsatte tilfældet for Københavns Universitet. Her er hver tredje studerende uenig i, at der er et fagligt motiverende campusmiljø.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden