Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selvstudier. Chris Petersen og Joan Petersen er i gang med gruppearbejde i kantinen på Pædagoguddannelsen Frøbel. De kan godt mærke, at der bliver sparet på dem.
Foto: Lasse Kofod

Selvstudier. Chris Petersen og Joan Petersen er i gang med gruppearbejde i kantinen på Pædagoguddannelsen Frøbel. De kan godt mærke, at der bliver sparet på dem.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Studerende: Vi skal aflevere mange papirer, som ikke bliver læst

Pædagogstuderende savner tid til at forene teorierne med praksis på blå stue.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fire studerende sidder omkring et bord i kantinen på Pædagoguddannelsen Frøbel, hvor computere, løse papirer og en skrællet gulerod optager plads.

»Du må godt forstyrre, bare ikke så længe«, siger Sofie Kanneworff.

Tiden er knap og skal bruges på gruppearbejde. På bordet er også et par bøger – blandt andet ’Feltarbejde blandt børn. Metodologi og etik i etnografisk børneforskning’. Måske antyder allerede bogens undertekst, at de studerende ikke er bange for, at pædagoguddannelsen bliver for akademisk.

»Det er sgu meget godt, at man kan tage den der hardcore teori og putte Bourdieu, Foucault og de andre gamle drenge ind i en praktisk forståelse«, siger Rasmus Elvers. Han er som de andre i gruppen i gang med tredje semester og halvandet år inde i uddannelsen. 1. december skal de i praktik og blandt andet for at forberede sig til det, har de været på feltarbejde.

»Vi har faciliteret en kartoffelstafet«, siger Sofie Kanneworff, og gruppens medlemmer fortæller, hvordan de fik børnene til at tegne ansigter på kartoflerne og med fantasiens hjælp lave skeer om til flyvemaskiner. Dernæst fløj børnene kartoflerne på ferie i varme lande, hvor der ventede grønt græs og drinksparasoller. Børnene fik hurtigt lavet parasollerne om til faldskærme.

»Det var fedt at se børnene bruge deres fantasi«, siger Chris Petersen. Indtrykkene skal nu samles i en kort synopsis, som de studerende skal til eksamen i.

Noget skørt om Batman

De synes ikke, at deres uddannelse er blevet for akademisk, men de savner tid til at få teorierne knyttet sammen med den virkelighed, der venter dem på ’blå stue’, når børnene står i kø for at få flyverdragter på.

Det er sgu meget godt, at man kan tage den der hardcore teori og putte Bourdieu, Foucault og de andre gamle drenge ind i en praktisk forståelse

»Netop som der er gang i en diskussion mellem en underviser og de studerende til en forelæsning, er meldingen, at nu skal vi videre i teksten for at nå det hele«, siger Chris Petersen.

De studerende mærker også besparelserne kradse direkte.

»Vi skal aflevere mange refleksionspapirer, og de bliver ikke læst«, siger Sofie.

Papirerne skal lægges på uddannelsens intranet, men underviserne har ikke tid til at give feedback på papirerne. Så papirerne fungerer alene som dokumentation for, at de studerende har været på kurserne, og der bliver kun taget stikprøver.

»Der er eksempler på studerende, som ikke afleverer noget, men bare skriver sludder eller noget helt skørt om Batman«, siger Joan Johanson.

»Det virker demotiverende at gøre sig umage med nogle refleksioner og ikke få nogen form for kritik. Vi har højst fået kritik på to refleksionsopgaver. Men det er undervisere, som har brugt deres fritid«, siger Rasmus.

En uddannelse i flytterod

Omkring bordet genkender de studerende billedet af 12 timers undervisning om ugen. Nogle uger færre, andre lidt flere.

»Tolv timer er lidt, hvis det er den eneste undervisning, man får. Men hvis man bliver motiveret til selvstudier og får gode spørgsmål, kan det godt fungere. Det kræver meget af underviserne og i den grad også af de studerende, hvis det skal lykkes«, siger Rasmus.

De andre er enige og taler om »sindssygt gode« undervisere og så dem, hvor powerpoints flyder sammen i en søvndyssende strøm.

Chris peger også på, at deres oplevelse er svær at skelne fra en »pivhamrende svær proces«, som præger en uddannelse i flytterod, og hvor de er de første studerende, der skal gennem den reformerede pædagoguddannelse.

Lidt væk fra gruppen sidder Flemming Lund, som går på 5. semester og kan se enden på uddannelsen.

»Faget har et højere krav om akademisering. I dag har man erkendt, at vi skal putte mere på. Derfor skal pædagogerne være langt dygtigere teoretisk set«, siger han og peger på, at få timer og et mere krævende pensum betyder, at mange studerende falder fra, fordi de ikke kan følge med.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden