0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skoleleder: Det kan ende med den rene »skoleshopping«

Bliver det valgfrit med understøttende undervisning, kan det ende i massivt skoleskift, mener skoleleder Lars Pilmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (Arkivfoto)
Foto: Jens Dresling (Arkivfoto)

Folkeskole. Skoleleder Lars Pilmark frygter, at hvis der mulighed for at droppe lektiecafeer og understøttemde undervisning, vil det sætte gang i en 'skole-shopping', hvor forældrerne flytter deres børn fra de skoler, der vælger at beholde tilbudene. På Lars Pilmarks skole, Søndermarksskolen på Frederiksberg, ønsker de at beholde tilbudene.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvordan bruger I understøttende undervisning og lektiecafeer på Søndermarkskolen på Frederiksberg?

»Vi kalder lektiecafeerne for studietid, fordi lektier minder lidt for meget om noget, man ikke nåede i skolen. Vi tænker, at de unge mennesker når det, de skal i timerne, og så bygger de oven på i studietiden og bliver forberedt bedre til næste dag med mere plads til spørgsmål og fordybelse. Og så gør vi et stort nummer ud af, at der er relevante fagpersoner på, så det er en engelsklærer, der står for studietid i engelsk og så videre«.

»Den understøttende undervisning bruger vi som blok, hvor man arbejder med et tema i nogle sammenhængende uger. Vi strukturerer det, før året starter, så der også er pædagoger indover. Det kan for eksempel være et lyrikforløb, hvor man laver et teaterprojekt, eller at man tager en vandretur på Københavns volde i nogle historietimer. Det kan jo altid blive bedre, men jeg synes, det fungerer rigtig fint«.

Hvad tror du, I ville gøre på Søndermarkskolen, hvis I selv skulle bestemme, om I vil have lektiecafeer og understøttende undervisning?

»Jeg vil tro, vi ville beholde den understøttende undervisning. Det er den besked, jeg umiddelbart har fået fra skolebestyrelsen. Vi kan se, at den understøttende undervisning bliver bedre og bedre, og vi har klubpædagoger og skolepædagoger, som har meget ud af at være med i skoletiden. Lærerne bliver også mere selvreflekterende og opmærksomme på deres måde at undervise på, så det skaber en god synergi på skolen«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter