Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tests. Marina Norling Jensen siger, at resultaterne af prøverne kan »stikke i alle mulige retninger«, fordi de er adaptive.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Tests. Marina Norling Jensen siger, at resultaterne af prøverne kan »stikke i alle mulige retninger«, fordi de er adaptive.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lærer: Tests er usikre

Nationale tests i folkeskolen kan give panik og forvirring.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskolelærer Marina Norling Jensen fra Arden Skole i Nordjylland er »dybt ulykkelig« over, at de nationale tests, der begynder om to uger, er obligatoriske at gennemføre.

Problemet er, siger hun, at resultaterne af prøverne kan »stikke i alle mulige retninger«, fordi de er såkaldt adaptive og stiger eller falder i niveau, alt efter hvad eleven løbende svarer. Hvis eleven svarer lidt tilfældigt i de første spørgsmål, giver det ifølge hende kæmpe udsving i det samlede testresultat:

»Jeg tør slet ikke stole på, hvad de nationale tests siger. Nogle gange siger de det samme, som vi ved, om en elev, og andre gange noget andet. Nogle gange har en elev, der klarer sig dårligt i dagligdagen, vist meget gode resultater i de nationale tests og omvendt. Derfor er det meget usikkert, hvad vi kan bruge de nationale tests til«, siger hun og tilføjer:

Jeg tør slet ikke stole på, hvad de nationale tests siger

»Problemet er også, at de nationale tests kan give forældrene unødigt mange bekymringer, uden at der er grund til det, hvis det er et spørgsmål om tilfældigheder, at barnet har klaret sig dårligt«.

Ikke pædagogisk værdigt

Kan lærerne ikke bare lade være med at bruge resultaterne til noget?

»Når forældre kommer til skole-hjem-samtale, kan vi jo ikke bare sige: De nationale tests virker ikke, men den her diktat, som jeg har lavet, siger i virkeligheden det hele. Og dit barn læser faktisk godt«.

Hvor meget bruger I resultaterne i undervisningen?

»Som lærer kan man let gå i panik og blive forvirret, når en elev pludselig ligger under middel i en national test, men ellers klarer sig godt til daglig. Så bliver man bekymret over, om man har fejlvurderet eleverne. Og derfor er det en fristelse at begynde at bruge meget undervisningstid på ting, man tror vil gavne eleverne i de nationale tests. Eksempelvis at dele ordkæder, selv om det ingen mening giver i forhold til at træne mere komplekse færdigheder, som de nationale tests jo ikke måler. Det er ikke pædagogisk værdigt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden