Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: LEHMANN MARTIN
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trods ny læreruddannelse er der stadig stort frafald

Selv om læreruddannelsen fik karakterkrav på syv i 2013, er der stadig stort frafald.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange studerende dropper stadig ud af læreruddannelsen, viser tal fra Undervisningsministeriet. Det er på trods af, at der i 2013 blev sat en ny læreruddannelse i kraft for at forbedre uddannelsen.

Det skriver fagbladet Folkeskolen. Den nye uddannelse har blandt andet et karaktersnit på syv og tre undervisningsfag i stedet for to.

Det er overraskende, mener Jens Rasmussen, der er professor på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.

»Man havde forventet, at et relativt højt adgangskrav ville føre til et fald i antallet af studerende, der kom ind på studiet, men det skulle opvejes af, at færre skulle falde fra. Men tallene viser, at det ikke er tilfældet«, siger han til Folkeskolen.

I gennemsnit forlod 16,1 procent af de studerende læreruddannelsen mellem 2005 og 2012, mens 17,6 procent forlod uddannelsen inden for et år i 2014. Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet, som læreruddannelsen hører under, er førsteårsfrafaldet på læreruddannelsen i 2014 var på 13 procent. Året før var den 15.

Selv om der er en lille forskel på tallene er alle enige om, at frafaldet fortsat er for stort.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener ikke, det fortsatte frafald er overraskende. Han mener i stedet, at man skal kigge mod Finland og løfte læreruddannelsen til kandidatniveau.

»Der er kø for at komme ind på den finske læreruddannelse, og i Danmark har vi svært ved at få besat de pladser, som der er. Men den vigtigste grund til, at vi argumenterer for det her, er selvfølgelig, fordi vi får nogle dygtigere lærere ud af det«, siger han til Folkeskolen.

Læreruddannelsen ligger helt i bunden i forhold til at få de studerende igennem. I 2014 faldt 37 procent fra uddannelsen, før de havde gennemført.

Uddannelsen til folkeskolelærer har været under kritik de senere år. Studerende på uddannelsen kritiserede i slutningen af januar i år, at de ikke fik nok feedback på opgaver.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden