Brancheskift. 17.000 af uddannede lærere arbejder slet ikke i skolen. Problematisk, når si samtidig har lærermangel, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Foto: JENS DRESLING

Brancheskift. 17.000 af uddannede lærere arbejder slet ikke i skolen. Problematisk, når si samtidig har lærermangel, lyder det fra Danmarks Lærerforening.

Uddannelse

Hver femte lærer vælger skolen fra

Mere end 17.000 uddannede lærere er beskæftiget uden for grundskolen, viser analyse fra AE. Problematisk, når vi samtidig har akut lærermangel, lyder det.

Uddannelse

Mere end hver femte med en læreruddannelse har valgt skolen fra. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd udarbejdet i samarbejde med Danmarks Lærerforening.

Ifølge de seneste tilgængelige tal fra september 2014, var 17.034 uddannede lærere hverken ansat i offentlige eller private grundskoler.

Det svarer til 23 procent af alle lønmodtagere med en læreruddannelse.

Det er problematisk, når vi samtidig står i en situation, hvor lærermangel trænger sig på i hele landet, lyder det fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

»Det er en udvikling, der går stærkt. Og vi skal passe på, vi ikke ender på den anden side af point of no return som i Sverige«, siger han og henviser til, at man Sverige i dag mangler 60.000 lærere og forventer, at det tal når 100.000 i 2020.

I en undersøgelse, som KL offentliggjorde i december, svarede skoleforvaltningen i 79 kommuner, at de i høj eller nogen grad havde svært ved at rekruttere lærere. Året før var havde 41 kommuner problemer med at skaffe det nødvendige antal lærere.

»Vi skal sørge for, at folkeskolen er en attraktiv arbejdsplads for lærerne, for ellers kan vi ikke holde på dem i folkeskolerne. Og vi kan ikke undvære dem, så havner vi i svenske tilstande«, siger han.

Formanden har i dag foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg om lærermanglen.

»Forhåbentlig kan vi skabe et fælles billede, som er nødvendigt for, at vi kan få gjort noget ved situationen«, siger han.

Lærere skal kapres tilbage

Ifølge lærerformanden er det ikke nok at fastholde de lærere, der er i folkeskolen. Det er også nødvendigt at kapre nogle af de lærere, der har forladt skolen: »Vi skal selvfølgelig også satse på, at flere vælger at uddanne sig som lærere, men det varer immervæk 4 år, før det har nogen effekt i forhold til udbuddet af lærere. Derfor bliver vi nødt til at få fat i nogle af de her 17.000 og få dem tilbage til folkeskolen«.

LÆRERNE

Michael Ziegler (K), formand for KL’s løn- og personaleudvalg, mener modsat Anders Bondo Christensen ikke, at tallene siger noget om, hvorvidt folkeskolen er en attraktiv arbejdsplads. Han kalder det derimod »naturligt«, at en del af de læreruddannede søger jobs inden for andre brancher.

»Det gode ved denne udvikling er, at vi får et langt mere mobilt arbejdsmarked, hvor arbejdstagerne bruger deres kompetencer inden for flere forskellige brancher. Så kan man også tage det som et positivt tegn, at læreruddannede er beskæftiget andre steder end i folkeskolen, fordi det viser, at læreruddannede er efterspurgte og kan bruge deres kompetencer bredt på arbejdsmarkedet«, siger han.

Også nyuddannede vælger andre brancher

Størstedelen af de lærere, der har valgt skolen fra, har en uddannelse, der er mere end 15 år gammel. Her er knap 30 procent ansat uden for skolen. Men også blandt de nyuddannede er der mange, der vælger grundskolen fra.

15 procent af de læreruddannede, der har en uddannelse, som er under 1 år gammel, har valgt at søge ansættelse uden for skolen. Og det er ikke, fordi der går folk på læreruddannelsen, der ikke vil være lærere, men derimod »mødet med virkeligheden, som skræmmer«, siger Christian Dalby, formand for de Lærerstuderendes Lærerkreds.

»De her tal tyder jo på, at der er et mismatch mellem den faglighed, vi uddanner os til, og den faglighed, vi kan folde ud i vores kommende arbejde«, siger Christian Dalby.

MASSIV LÆRERFLUGT

Anders Bondo Christensen kalder det for »skidt«, at så mange nyuddannede lærere vælger skolen fra, allerede inden de reelt er begyndt.

»Det er jo dem, vi har brug for i den danske folkeskole. Derfor er det vigtigt, at vi prøver at gå systematisk til værks«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce