Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tre vurderinger: Er brugerbetaling på uddannelse en god ide?

I England har brugerbetaling skabt motiverede studerende, mener Oxford-professor David Palfreyman.

Uddannelse

Brugerbetaling på videregående uddannelser betyder ikke nødvendigvis, at buschaufførens og lægens søn ikke kan komme ind på samme universitet.

Det vigtigste er, at de har samme lette adgang til at låne pengene, og at universitetet hjælper dem godt fra start.

Det siger David Palfreyman, der er professor på Oxford Universitet og forsker i videregående uddannelser. Han mener, at brugerbetaling i England har skabt motiverede studerende og højere kvalitet, samtidig med det ikke har skadet den sociale mobilitet - og at den globale trend går i den retning.

LÆS INTERVIEW

Men hvad mener rektorer, ministeren og de studerende om brugerbetaling, social mobilitet og kvalitet på uddannelserne?

Anders Bjarklev, formand for Danske Universiteter og rektor på DTU

»Det danske system muliggør, at hvis folk vil og kan, så kan de få den uddannelse, de ønsker sig. Det system har ikke på nogen måde spillet fallit. Det har været en kæmpe succes«.

»Universiteterne gør rigtig meget for at lave gode studiemiljøer, og det er min klare holdning, at vi skal passe ekstremt på med at lave særsystemer. Når folk kommer ind ad døren, skal de ikke have et brændemærke i panden, hvor der står, at de kommer fra et ikkeakademisk hjem. Det handler om, om de kan, og om de vil. Så er vi fuldstændig ligeglade med, hvor de kommer fra«.

»Jeg kan følge synspunktet derhen, at hvis du kommer skævt ind på en uddannelse, er det svært. Starten er utrolig vigtig, og vi gør fra universiteterne en stigende indsats for at sikre, at alle får en god studiestart og et netværk«.

»Hvis man kigger på det engelske samfund, er det også meget mere klasseopdelt med en veldefineret overklasse. Men det er et politisk spørgsmål, om man vil have brugerbetaling, så det vil jeg lade være op til dem at svare på«.

Ulla Tørnæs (V), uddannelses- og forskningsminister

»Det er godt at få et perspektiv udefra, og det er meget inspirerende at lytte til Palfreymans budskaber. Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at betaling for videregående uddannelser ikke kommer til at ske. Det er ikke regeringens politik. For mig er det helt afgørende, at der er lige adgang til uddannelse for alle, for uddannelse er nøglen til frihed«.

»Det er spændende og inspirerende erfaringer, man har gjort sig i England, i forhold til hvad betaling har betydet for kvalitet i uddannelserne. Vi er også udfordret på kvaliteten af vores videregående uddannelser, det er jeg helt på det rene med. Vi har i en årrække haft meget stort fokus på kvantitet, og nu er tiden kommet til, at vi ser på kvaliteten og relevansen af det, vi uddanner de unge mennesker til. Derfor har vi også sat et reformarbejde i gang om finansieringssystemet«.

»Noget af det, jeg lytter til, er, hvordan man bruger betaling som motivation. Vi er også i dansk sammenhæng nødt til at se på, hvad vi kan gøre for at styrke, at de studerende er motiverede og engagerede i deres studie«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd

»Brugerbetaling er en sindssygt dårlig vej at gå. Men jeg er enig med ham i, at lykken ikke er gjort, bare fordi adgangen til uddannelse ikke er afhængig af økonomi. Der er rigtig meget, der skal ske på institutionerne. Omvendt kan man sige, at alle initiativer for social mobilitet ville være overflødige, hvis man på grund af økonomi aldrig overhovedet får lov til at starte, så de to ting kan ikke skilles ad«.

»Brugerbetaling sender et signal om, at man køber uddannelser, i stedet for at de er et fælles gode for samfundet og noget, man udvikler i fællesskab. Det bliver en vare, som man betaler for. Jeg tror ikke, det giver gode incitamenter til at stille sig kritisk og udvikle den uddannelse, man tager, for man køber den i stedet for rent faktisk at tage del i den«.

»Langt de fleste studerende går ekstremt meget op i kvaliteten af deres uddannelse, og de er ekstremt motiverede. Danske studerende kæmper for at kompensere for det, uddannelserne ikke tilbyder og er blandt de studerende i Europa, der bruger mest tid på selvstudier. Det vidner om, at folk virkelig gør en indsats«

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce