0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ulykkelige sager får regeringen til at droppe mål om inklusion

Politikens uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang forklarer her baggrunden for beslutningen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann (arkiv)
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

derfor. Der har været utallige eksempler på, at inklusionen af børn med særlige behov er gået ad pommern til, og hvor børn og forældre er kommet i klemme, fordi nogle kommuner har lukket specialklasser og ikke samtidig har indrettet folkeskolerne til at modtage de ekstra elever.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Regeringen har sløjfet en plan om at få alle børn med særlige behov med i folkeskolen. Hidtil har det været et mål, at 96 procent af alle elever skal inkluderes i den almindelige undervisning i folkeskolen. Men den målsætning dropper regeringen nu, bekræfter regeringspartiet Venstre.

Det sker på baggrund af, at regeringens ekspertudvalg i dag vil præsentere en række anbefalinger til at få den udskældte inklusion i folkeskolen tilbage på sporet. En af anbefalingerne vil netop være at droppe målet om de 96 procent.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu