0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forælder, lærer og elev: Sådan fungerer inklusion i hverdagen

Forældre, lærere og elever reagerer på inklusion.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Forælder. Helene Egtved er mor til to.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»I min søns 2.-klasse er der 28 børn, herunder et diagnosebarn og en håndfuld elever, der ifølge skoleledelsen er ’svært underviselige’. Der er en kontinuerlig uro, og det stresser min søn. Måden hvorpå man på skolen forsøger at inkludere børn, der tidligere ville have gået på specialskole, er ved permanente irettesættelser. Men børnene har ikke den sociale kompetence, der gør, at de retter sig efter det. Der er to lærere i klassen i 80 procent af tiden plus supervision fra en psykolog, så det er ikke, fordi skolen ikke gør noget, det er bare ikke nok.

»Jeg synes, at inklusion er en smuk tanke, men lige nu bliver den udført i praksis uden omtanke. I og med at man forlanger af lærerne i folkeskolen, at de nu skal tage sig af de her børn, bør alle lærere – og alle nyuddannede lærere – få de nødvendige kompetencer. De skal have rigtig, rigtig meget obligatorisk undervisning i specialpædagogik på læreruddannelsen. Omvendt så jeg helst, at læreruddannelsen kunne koncentrere sig om at skabe fagligt stærke lærere. Det bør ikke være en læreropgave at give børnene de fornødne sociale kompetencer«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere