Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Jonas Pryner Andersen
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan snød amerikansk journalist tidsskrifter og medier

Markedet af fuptidsskrifter, der publicerer hvad som helst for penge, er voksende.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan man stole på forskning, så længe det er publiceret i et videnskabeligt tidsskrift?

Ikke nødvendigvis, lyder det fra en række professorer i dagens Politiken. De fortæller, at der er opstået en jungle af videnskabelige tidsskrifter, der er villige til at publicere omtrent hvad som helst for penge.

Ifølge Mikkel Willum Johansen, lektor på Københavns Universitet, er fuptidsskrifter blevet så udbredte, at de også optræder på den liste over udgivelser, som Uddannelses- og Forskningsminsiteriet har godkendt - og som udløser point og penge til universiteterne, hvis deres forskere publicerer i dem.

En amerikansk videnskabsjournalist har de seneste år forsøgt at påvise problemet ved at afsløre, hvordan både medier og tidsskrifter er lette at narre.

Chokolade slanker

»Jeg narrede millioner til at tro, at chokolade fører til vægttab. Her er hvordan«.

Sådan indleder videnskabsjournalisten John Bohannon et blogindlæg, hvor han beskriver, hvordan han har snydt både medier og et tidsskrift.

KRONIKEN

Han skrev en bevidst metodesvag artikel, der påstod at vise, at man kan tabe sig af at spise chokolade.

Artiklen blev publiceret i fuptidsskriftet International Archives of Medicine. Og efterfølgende blev den citeret af knap 200 medier.

Kræftforskning med dårlige metoder

Et par år forinden var det i højere grad tidsskrifter, Bohannon forsøgte at afsløre i sjusk og utroværdighed.

I 2012 skrev han i samarbejde med tidsskriftet Science en ligeledes dårlig artikel. Den viste, at et molekyle fra en lavart kan hæmme kræftformer, men indeholdt - igen bevidst - en række metodefejl, som burde have sørget for, at den blev afvist undervejs i godkendelsesprocessen.

Bohannon sendte artiklen til 304 tidsskrifter. 98 afviste den, mens 157 publicerede den.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden