0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere tvivler på effekten af turboforløb for svage elever

Populære læringsforløb uden for skolen er ikke vejen frem for udfordrede elever, mener Forskningscenter for Velfærd.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
LINE ØRNES SØNDERGAARD
Foto: LINE ØRNES SØNDERGAARD

Skolelejer. Da Politiken for to år siden besøgte Nanna Lyksborg på Lær for Livets learning camp, kæmpede hun og en række andre fagligt udfordrede børn på at blive bedre i skolen. Ferieskolerne er populære blandt eleverne, men nu sås der tvivl om, hvor effektive de egentlig er.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når man først er sakket agterud, er det ofte svært at finde kræfterne til at hale ind på de andre igen.

Det problem gælder ikke kun løbere, svømmere og andre sportsfolk, men også fagligt og socialt udfordrede skoleelever. Derfor tilbydes en del af dem i disse år intensive læringsforløb væk fra egen skole, hvor de i mindre grupper med andre svage elever får hjælp til at indhente det tabte.

De såkaldte turboforløb kaster ofte stærke resultater af sig på kort sigt, hvor elever har rykket sig helt op mod to læringsår på bare tre uger. Alligevel er det ikke nødvendigvis den bedste måde, kommunerne kan hjælpe de svage elever på, mener Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).

»De intensive forløb giver nogle konkrete, øjeblikkelige resultater med gladere og fagligt stærkere børn, og det er nok derfor, de bliver brugt. Men man bør overveje, om det er der, investeringen giver mest. Hvis man vil styrke børnene fagligt på længere sigt, er sommerskoler ikke nødvendigvis den rigtige vej frem. Og de kan ikke stå alene«, siger forskningscenterets administrerende direktør, Agi Csonka.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce