Når man først er sakket agterud, er det ofte svært at finde kræfterne til at hale ind på de andre igen.
Det problem gælder ikke kun løbere, svømmere og andre sportsfolk, men også fagligt og socialt udfordrede skoleelever. Derfor tilbydes en del af dem i disse år intensive læringsforløb væk fra egen skole, hvor de i mindre grupper med andre svage elever får hjælp til at indhente det tabte.
De såkaldte turboforløb kaster ofte stærke resultater af sig på kort sigt, hvor elever har rykket sig helt op mod to læringsår på bare tre uger. Alligevel er det ikke nødvendigvis den bedste måde, kommunerne kan hjælpe de svage elever på, mener Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).
»De intensive forløb giver nogle konkrete, øjeblikkelige resultater med gladere og fagligt stærkere børn, og det er nok derfor, de bliver brugt. Men man bør overveje, om det er der, investeringen giver mest. Hvis man vil styrke børnene fagligt på længere sigt, er sommerskoler ikke nødvendigvis den rigtige vej frem. Og de kan ikke stå alene«, siger forskningscenterets administrerende direktør, Agi Csonka.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her