Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Klint
Foto: Peter Klint

SPROGSTIMULERING.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gode råd: Sådan styrker du dit barns sprog

Sprogudvikling sker først og fremmest ved, at forældre er interesseret i børns liv.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Allerede inden skolestart er der store forskelle på børns 'tidlige matematiske' og sproglige kompetencer, viser ny forskning, som 9.000 daginstitutionsbørn har deltaget i.

Dorthe Bleses, der er professor ved Tryg Fondens Børnsforskningscenter, Aarhus Universitet, og som har været med til at lave undersøgelsen, kommer her med et par råd til forældre om, hvad de kan gøre derhjemme for at stimulere børnenes sprog.

Rart samvær

»En af de vigtigste ting, der giver benzin til sprogudviklingen, er at få skabt rart og trygt samvær hver dag, hvor der er lydhørhed fra voksne, der er interesseret i barnets liv. Sprog læres nemlig i samværet med andre«.

LÆS MERE

»En anden vigtig ting er at samtale i forbindelse med daglige begivenheder på en måde, der er meningsfyldt og interessant for barnet. Når det kommer til helt sproglige konkrete tips, handler det meget om at give flere læringsmuligheder til at lære sprog. Her er brug for mere end små korte: ’ja, og okay’- svar fra den voksne, så barnet kan bruge den voksnes sprog som model for sit eget. At hjælpe barnet med at sætte ord på det som barnet oplever, og som man oplever sammen, og at gentage det, hjælper barnet sprogligt. Det styrker også barnets motivation og følelse af at blive forstået. Ser man et hus på busturen, kan man sætte ord på, hvor man er henne, og hvad man ser og spørge ind til barnets oplevelse. Børn lærer mest, hvis de selv er aktive. Siger barnet ’hus’, kan man sætte flere ord på og udvide det barnet har sagt til: Ja, det er sørme et flot hus. Det er et højhus. Ved du, hvorfor man kalder det et højhus?«.

Tal om noget, barnet kender

»En anden ting, der er vigtigt, er at relatere til noget, barnet kender i forvejen. Taler man om tog, kan man snakke om, at et tog ligner en bil. Jo ældre barnet er, jo længere væk kan man tale fra den helt konkrete situation«.

Læs med barnet

»At læse bøger betyder også meget for den sproglige udvikling. Bøger kan tilbyde ny viden om verden og et varieret ordforråd. At bruge mange forskellige ord for daglige ting og begivenheder er vigtigt, fordi børn har brug for mange forskellige ord for at lære et nuanceret sprog. Når man læser, er det vigtigt at inddrage barnet aktivt og at følge barnets opmærksomhed. Hvis det stopper op ved en side, så følg sporet«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden