Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Der bliver tænkt meget over at få læring ind i hverdagen, men det er ikke noget, forældrene stresser over. Kun hvis de pludselig bliver i tvivl om, om deres barn er bagud i forhold til de andre børn i daginstitutionen. Foto: Maud Lervik
Foto: LERVIK MAUD/Politiken

Der bliver tænkt meget over at få læring ind i hverdagen, men det er ikke noget, forældrene stresser over. Kun hvis de pludselig bliver i tvivl om, om deres barn er bagud i forhold til de andre børn i daginstitutionen. Foto: Maud Lervik

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forælder: »Vi siger F for frikadelle«

Der er meget, forældre selv kan gøre for at gøre deres børn bedre til sprog og tal.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny undersøgelse af 9.000 børn mellem 0-6 år i 14 kommuner, som blandt andet Rambøll, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet står bag, viser, at mange børn kan risikere at være helt op til to år bagud, når de starter i skole.

LÆS OGSÅ:

Ifølge flere forskere er det ikke kun op til daginstitutionerne at udligne den store forskel. Det er i høj grad også forældrene, der kan gøre meget derhjemme for at sikre, at deres børn får så gode forudsætninger som muligt.

GUIDE:

Politiken har været på gaden og snakke med forældre, der hentede deres børn fra daginstitution, for at høre, om de tænker over at få læring ind i hverdagen, når de er sammen med deres børn. Og om alt fokusset på det gør, at det pludselig bliver stressende at skulle nå at læse bøger og snakke en masse, inden børnene skal i seng.

Sarah Ruck Alfast Arkitekt. 32 år. København. Mor til Reuben på 4 år og Agnes på 15 måneder.

Foto: LERVIK MAUD

Tænker du over, hvordan du er sammen med dit barn?

Ja, det gør jeg helt sikkert. Jeg er fra Skotland, så jeg taler både engelsk og dansk med mine børn, blandt andet fordi det er godt for deres sprogudvikling. Og jeg tænker meget over, at tv’et ikke skal køre hele tiden, det vil jeg ikke have.

Oplever du det som en stressfaktor at få læring ind i hverdagen?

Overhovedet ikke. Det er meget mere afslappende her i Danmark, end det er i Storbritannien. Men det handler måske også om, at jeg ikke arbejder så meget, så jeg har masser af tid til at være sammen med mine børn. Så jeg er ikke blandt de forældre, der stresser over, om der nu er tid til at få læst i en bog.

Hvad gør du for at sikre, at dit barn udvikler så gode kompetencer som muligt?

Vi læser mange bøger og lægger puslespil. Og vi sørger for, at tv’et er slukket det meste af tiden. Reuben bliver i dårligt humør, når han har set for meget tv, og han lærer ikke nok af det. Jeg er måske lidt gammeldags på det område. Jeg sørger også for, at vi altid sidder sammen ved bordet, når vi spiser. Det er et godt tidspunkt at få snakket ordentligt sammen. Vi snakker blandt andet om, hvordan dagen har været. Det gør vi også, når vi går ture og laver fysiske aktiviteter sammen.

Naja Engell. Studerende. 27 år. København. Mor til Marta på næsten to år.

Foto: LERVIK MAUD

Tænker du over, hvordan du er sammen med dit barn?

En gang om dagen kommer tanken lige op; ’ej, nu skal vi også lige have læst lidt’ for eksempel. Jeg har nogle venner med børn, og når jeg ser Marta sammen med dem, tænker jeg ekstra meget over, hvordan de er over for hinanden.

Oplever du det som en stressfaktor at få læring ind i hverdagen?

Nej, det vil jeg ikke sige, men jeg tænker da over det. Og lige da Marta startede i vuggestue, sammenlignede jeg med andre børn og syntes, at hun snakkede dårligere end de andre, så det blev jeg helt stresset over. Nu har jeg ekstra fokus på at få hende til at bruge sproget.

Hvad gør du for at sikre, at dit barn udvikler så gode kompetencer som muligt?

Jeg får hende til at sætte ord på, hvad hun gerne vil. Selvom jeg godt ved, at hun vil have mælk, når hun peger på køleskabet, spørger jeg hende; ’hvad er det, du gerne vil?’. På ferien talte vi 1-2-3, når jeg skulle hoppe i vandet, så nu går hun og tæller 1-2-3. Vi læser også tit i bøger og sørger for at snakke om det imens. Men det gør vi, fordi hun selv gerne vil. Jeg vil ikke presse hende. Jeg så engang nogle forældre presse deres barn til at gå, og det resulterede jo bare i, at han hele tiden væltede og slog sig.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Cecilie Valeur. Marketingskonsulent. 33 år. København. Mor til Hector Nor på 3 år og Leander på seks måneder.

Foto: LERVIK MAUD

Tænker du over, hvordan du er sammen med dit barn?

Ja, det gør jeg. Vi taler om det derhjemme og er bevidste om, om de er i konstant udvikling. Men det er ikke noget, der fylder mere, end hvad der er naturligt. Sådan føles det i hvert fald ikke.

Oplever du det som en stressfaktor at få læring ind i hverdagen?

Jeg kan godt få lidt dårlig samvittighed, når jeg læser om alle de ting, jeg bør og skal gøre med mine børn. Det kan godt være kilde til bekymring, hvis jeg sammenligner med andre børn og lige pludselig synes, at der er forskel i, hvad Hector Nor kan, og hvad de andre kan. Men Hector Nor er heldigvis et meget videbegærligt barn, og jeg synes, at vi er meget godt med.

Hvad gør du for at sikre, at dit barn udvikler så gode kompetencer som muligt?

Vi skemalægger ikke, men jeg prøver at lære dem nye ting løbende. Hr. Skæg fra børneprogrammet Ramasjang er et hit. Der er masser læring i det univers. Vi læser mest, fordi det er hyggeligt, men nogen gange vælger jeg også bevidst bøger, hvor der er noget læring i, det kan blandt andet være bøger med bogstavrim. Og vi italesætter det, for eksempel siger vi; ’det her er et F for frikadelle’.

Mark Mayland. Selvstændig. 38 år. København. Far til Vincent på 1,5 år.

Foto: LERVIK MAUD

Tænker du over, hvordan du er sammen med dit barn?

Ja, det gør jeg. Det er noget, vi har fokus på, og min kone og jeg snakker regelmæssigt om, at de ting, vi laver med Vincent, skal være gode for ham og hans udvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Oplever du det som en stressfaktor at få læring ind i hverdagen?

Nej, jeg har aldrig følt, at det var stressende. Nu er Vincent jo ikke så gammel, så vi fokuserer mest på, at han lærer basale færdigheder som at gå ordentligt, og at det motoriske i det hele taget følger med. Det skal der først være styr på, så kommer det med sprog og matematik nok senere. Det er ikke noget, vi har så meget fokus på lige nu.

Hvad gør du for at sikre, at dit barn udvikler så gode kompetencer som muligt?

Puh, det ved jeg ikke. Vi gør nok en hel masse ting ubevidst. Af bevidste ting er det i hvert fald sikkert, at vi læser altid godnathistorier. Det er egentlig ikke læringen i det, der er det vigtige for os, når vi vælger at kigge i bøger og læse godnathistorie. Det skal nok komme af sig selv. Vi læser godnathistorier, fordi det er hyggeligt, og fordi det er vigtigt med gode rutiner. Jeg kunne forestille mig, at der kommer mere fokus på det med sproget og de matematiske kompetencer, når han bliver lidt ældre.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden