Foto: NISSEN MADS
Uddannelse

Minister: Det her behøver ikke være øverst på min dagsorden

Undervisningsministeren mener ikke, at der er grund til at lave om på reglerne for skolestart.

Uddannelse

Forældre burde i højere grad selv kunne bestemme, om deres børn er klar til at starte i skole i det kalenderår, hvor det fylder 6 år.

Det vurderer 7 ud af 10 af knap 500 børnehaveklasseledere, som Politiken Research har haft kontakt med i en rundspørge. Mange af børnehaveklasselederne oplever, at det er svært at få skoleudsat et barn, selv om både forældre og dagtilbud vurderer, at det ville være bedst for barnet at vente. Men det mener undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) ikke giver aneldning til at revurdere proceduren for skoleudsættelse.

RUNDSPØRGE: Forældre skal selv bestemme, hvornår deres børn skal i skole

Hvad siger du til, at 68 procent af børnehaveklasselederne svarer, at forældrene i højere grad burde kunne bestemme, hvornår deres barn skal starte i skole?

»Forældrene skal være medbestemmende på det. Det er et godt udgangspunkt, at når man fylder 6 år, starter man, medmindre der er forhold, som gør, at man gerne vil have, at barnet starter tidligere eller senere. Men kommunerne har meget forskellig praksis i forhold til, hvordan de vurderer, om et barn er klar til skolestart. Fra centralt hold har vi ingen regler for, hvordan sådan en vurdering skal være. Det skal bero på en vurdering ude lokalt mellem forældre, daginstitution og kommune«.

Når der er forskellig praksis ude i kommunerne, er der så ikke grund til at have centralt fastlagte regler?

»Nej, det er en af vores styrker i vores samfund, at vi har et kommunalt selvstyre. Det sikrer, at vi har beslutningerne så sæt på forældrene som muligt«.

Både pædagogerne og børnehaveklasselederne siger, at det generelt er svært at få skoleudsættelse – hvad siger du til det?

»Vi har lavet en undersøgelse, der viser, at 92 procent af eleverne i skoleåret 2014/2015 startede i børnehaveklasse i det år, de fyldte 6«.

Stort set alle børnehaveklasselederne svarer, at de har børn, der burde have ventet. Hver tredje siger, de havde 3-4 børn i klassen – hvad siger du til det?

»Hvis det er et generelt billede, er det en dialog, man må tage lokalt i forhold til, om man har fundet den rette balance«.

Men rundspørgen giver ikke anledning til at undersøge, om nogle kommuner er for lidt villige til at give skoleudsættelse?

»Vores tal viser, at otte procent ikke starter det år, hvor de fylder seks. Særligt piger starter så tidligere. Men en stor del af de 8 procent er senere startere (cirka 6 procent, red), og vi følger løbende udviklingen og de erfaringer, som kommunerne gør sig. Men havde procenterne været 99 procent og kun 1 procent, der startede senere, havde jeg forundret mig mere, om man har ramt balancen. Når det nu er 8 procent, tænker jeg ikke, at det her behøver være øverst på min dagsorden«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce