0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Børn lærer sprog med æbler, sæbe og bleskift

I Børnehuset Tornbjerg kobler pædagoger læring med leg. Selv bleskift bruges til at lære nye ord.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Hjerrild Melissa Kühn
Foto: Hjerrild Melissa Kühn

Børnehuset Tornbjerg i Odense er en af 88 institutioner, der har deltaget i et forskningsprojekt om at udvikle vuggestuebørns sproglige og matematiske kompetencer. Der uddeles et 'high five' til børnene, når de har fundet en bestemt form oppe på væggen.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Jaaaaa, kufferten«, hviner 7 2-årige børnestemmer, mens de på række suser af sted ned ad gangen – forbi tavlen med ’Ugens ord’ og et billede af hænder, der tæller til 5.

Som et lokomotiv stopper de op og ændrer kurs ind på stuen, hvor de en til to gange dagligt holder samling. Den blå madras bliver hurtigt fyldt op. Den er omgivet af vægge med billeder af årstiderne, billeder af sure og glade børneansigter, trekanter, firkanter, tal og et stort ur lavet i pap.

Børnehuset Tornbjerg i Odense er en af 88 institutioner i landet, der har været med i et forsøg med at udvikle vuggestuebørns sproglige og tidlige matematiske kompetencer via dialog, når pædagogerne arbejder systematisk og har ugentlige læringsmål.

Forsøget er slut, men børnehuset har valgt at fortsætte, fordi børnenes ordforråd ifølge pædagogerne »i høj grad er blevet større«.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter