0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad, er lærerne nu ikke gode nok?

Blækket på den seneste reform af læreruddannelsen er knapt tør. Alligevel er flere politikere i gang med at diskutere en ny reform.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Daniel Hjorth
Foto: Daniel Hjorth

De lærerstuderende efterlyser selv flere undervisningstimer og mere praktik, hvis uddannelsen skal reformeres.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er rumlerier på gangene, politikerne taler om det, interessenterne forhører sig forsigtigt hos dem, der træffer beslutningerne, og alle med en mening om skolen melder sig ind i debatten: For skal vi have en ny læreruddannelse hertillands – og skal det være en 5-årig kandidatuddannelse? Det er pludselig blevet det helt store spørgsmål i den danske skoledebat.

Før sommerferien var der stort set ingen, der talte om det. Altså bortset fra Danmarks Lærerforening, der har talt om 5-årige læreruddannelser, så længe nogen kan huske. Men nu er trolden for alvor lukket ud af æsken.

Hvornår den blev det, kan være vanskeligt at tidsfæste. Men et bud er, at det første gang skete 31. juli, da optagelsestal for landets læreruddannelser blev offentliggjort. De viste nemlig, at professionshøjskolerne ikke som ventet fik en lille stigning i antallet af lærerstuderende, men kun lige knap var i stand til at holde status quo. På fire af landets syv uddannelsessteder faldt andelen af optagne.

Det blev straks og med rette udråbt som et problem. 2.691 nye lærerstuderende er for få – i hvert fald på et tidspunkt, hvor flere og flere kommuner har svært ved at rekruttere lærere, og i stedet ansætter et stigende antal hel- og halvstuderede røvere. Sidste år var det tre ud af fire kommuner, der havde svært ved at besætte lærerstillinger. Læg hertil, at det ikke er nok at få de unge ind på læreruddannelsen. Hele 37 procent af dem, der påbegynder læreruddannelsen, vælger ikke at fuldføre den. Og ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd siger hver sjette nyuddannede lærer adieutil skolen allerede inden for det første år.

Set i det lys gemmer der sig mange mørke mellemregninger i de små 2.700, der i år blev optaget på uddannelsen.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter