0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny international undersøgelse: Danske elever læser »signifikant« dårligere

For første gang i lang tid går det tilbage med de danske børns læseevner, som nu er på niveau med præstationerne i 2006.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Henriette Dæhli (arkiv)
Foto: Henriette Dæhli (arkiv)

Danmark har større forskel på de bedste læsere og de dårligste.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Læs historien »Maja og den røde høne« og skriv, hvorfor Maja smækker døren til hønsehuset.

Den slags opgaver har danske 4. klasseselever fået sværere ved at løse. De er nemlig blevet signifikant dårligere til at læse, viser en ny international PIRLS-undersøgelse, som offentliggøres i dag og er foretaget i 2016.

Faldet i elevernes læsefærdigheder betyder, at den fremgang, man kunne se i den seneste PIRLS-undersøgelse i 2011, ikke længere kan spores. Tværtimod er eleverne nu tilbage på det niveau, de havde i den forrige undersøgelse i 2006.