0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyhedsanalyse: To eksperter dumper de nationale tests i åbent brev

De nationale tests er tæt på ubrugelige, lyder opråbet fra to eksperter. Det kan få vidtrækkende konsekvenser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Undervisningsminister Merete Riisager og medlemmerne af Undervisningsudvalget har netop modtaget et åbent brev fra to anerkendte forskere, der anbefaler politikerne at tage et opgør med det nationale testsystem. Arkivfoto: Jens Dresling

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Torsdag aften klokken 18 dukkede en mail op i indbakken hos undervisningsminister Merete Riisager og medlemmerne af Undervisningsudvalget. En mail af den slags, som det er svært at overse, og med afsendere, der er svære at overhøre.

Hovedbudskabet i det åbne brev er, at der skal laves grundlæggende om i det nationale testsystem. Forfatterne bag er professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner. Sidstnævnte var i sin tid statistisk konsulent, da testsystemet skulle udvikles, så det er folk med forstand på tests, der nu prøver at få politikerne i tale.

I brevet skriver de, at det er »åbenlyst, at de nationale test ikke er blevet det nyttige redskab for alle lærerne i den danske folkeskole, som pædagogiske test kan og bør være«. Og rækkevidden af de to professorers anbefalinger vil være intet mindre end revolutionerende i forhold til den måde, testsystemet fungerer på i dag:

Således foreslår de bl.a., at testene skal være frivillige: Hvis den enkelte lærer ikke oplever, at testene bidrager med noget, man kan bruge i undervisningen, skal man som lærer have mulighed for at fravælge testen og »i stedet bruge undervisningstiden på noget mere nyttigt«.

De foreslår også mere håndsyede tests: I dag skal eleverne testes i tre såkaldte profilområder i løbet af en test, i dansk er det f.eks. sprogforståelse, tekstforståelse og afkodning. Men fremover skal lærerne kunne »fravælge irrelevante profilområder«. De skal også selv kunne bestemme, hvornår på året de vil teste – for eksempel tidligt på året, så de kan nå at ’rette op’.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter