0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skolelærer laver 'løbediktat': »Nu er der fokus på, at bevægelse i undervisningen er okay«

På Kildegårdsskolen i Herlev har lærere og pædagoger været på efteruddannelse for bedre at integrere de 45 minutters bevægelse i undervisningen, der blev et krav efter folkeskolereformen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Just/Lars Just
Foto: Lars Just/Lars Just

En blandet flok elever fra 1. til 5. klasse på Kildegårdsskolen var med til at lege 'Alle mine kyllinger kom hjem'. Selv om de egentlig ikke turde, hinkede de for at komme hjem til kyllingemor.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Sixten, er du her?«, spørger Vanessa fra 6. klasse, der iført pink trafikvest skal holde legen i gang hos en lille børneflok fra Kildegårdsskolen i Herlev.

Lærerne holder sig på sidelinjen, for Vanessa og hendes klassekammerater har ansvaret for at arrangere en times leg med de yngre elever, hvor skolegården er delt op i poster med aktiviteter. På Vanessas post leges der kædefangeleg, og »man skal løbe hele tiden«, lyder det.

I dag står 6. klasserne for anden fredag i træk for at tilrettelægge dagens 'usu-leg' (usu står for understøttende undervisning og er en del af folkeskolereformen, red.) og har ansvaret for, at de yngre børn deltager og bevæger sig.

Det gør de, fordi deres lærere er blevet skolet i, hvordan de integrerer bevægelsen i skoledagen. I den forbindelse har de lært, at for at motivere eleverne til at bevæge sig, er det vigtigt, at elever selv er med til at bestemme, hvordan det skal foregå.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce