0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bevægelse i skolen kræver et fagligt løft

Lærere mangler efteruddannelse, hvis målet om 45 min. bevægelse skal lykkes, mener DIF. Det halter i udskolingen, erkender KL.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Selv om der stadig er langt til målet om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen, er elever i folkeskolen glade for det øgede fokus på motion, viste en nylig analyse fra Det Nationale Forsknings- og Videnscenter for Velfærd. Eleverne efterspørger dog mere kvalificeret bevægelse, konkluderer analysen.

Siden 2015 har Dansk Idrætsforbund (DIF) samarbejdet med DGI, Dansk Skoleidræt og VIA UC om kurset ’Krop & Kompetencer’, hvis formål er at give lærere og pædagoger et kompetenceløft, så de bliver bedre til at udfolde skolereformens mål om mere idræt og bevægelse i skoledagen. Det sker blandt gennem øget dialog mellem skolerne og den kommunale skoleforvaltning. Men ifølge DIF er det kun 86 skoler i 10 kommuner, der har deltaget i projektet.

»Vi mærker et tydeligt behov for opkvalificering blandt lærerne. Idræt og bevægelse er det element i reformen, som har haft den største effekt på børnenes indlæring og trivsel – og er tilmed det element, som eleverne er mest glade for ifølge følgeforskningen på området. Vi synes, vi skylder flere elever at sørge for, at der er den nødvendige faglighed på skolerne, så de får en mere varieret skoledag«, siger Mikkel Nørtoft, afdelingsleder i DIF.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden