Børneliv.  Alt for mange danske børn kæmper i skolen med at sidde stille og høre efter. Det handler ikke om dårlig opdragelse, men om at man tvinger dem for tidligt i skole. Lad dog ungerne blive i børnehaven og lege et år mere.  Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Børneliv. Alt for mange danske børn kæmper i skolen med at sidde stille og høre efter. Det handler ikke om dårlig opdragelse, men om at man tvinger dem for tidligt i skole. Lad dog ungerne blive i børnehaven og lege et år mere. Foto: Finn Frandsen

Uddannelse

Analyse: For få pædagoger og lærere fordærver skolemaden

Når pædagoger bliver brugt til undervisning, hæmmer det den udvikling skolen er midt i.

Uddannelse
FOR ABONNENTER

Lad os starte med et tænkt eksempel langt væk fra skolen. En restaurant har både kokke og tjenere ansat. Den finder ud af, at det kan være en god idé, at lade kokke servere maden, fordi de bedre kan præsentere retten og forklare, hvordan den er blevet lavet. Restauranten finder også ud af, tjenere nogen gange gør god fyldest i køkkenet, fordi de kender restaurantens gæster og ved, hvad de vil have og lægger vægt på. Det gør ikke kokke til tjenere. Ligesom tjenere heller ikke får lov til stå alene i køkkenet, når der skal laves 8-9 menuer lynhurtigt. Så samarbejdet mellem kokke og tjenere kan kun fungere, hvis de respekterer hinandens faglighed og gerne vil lære af og supplere hinanden. Desuden kræver det gode chefer, hvis de nye roller ikke skal føre til råben i køkkenet eller sauce hældt i gæsters kavalergang.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce