0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan kan gode nyheder blive til dårlige historier

Danske elever klarer sig godt i EU. Det passer ikke godt med de politiske planer om at ændre skolereformen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Debat i Folketinget. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Whaaaat?

Sådan cirka har reaktionen lydt fra flere, når talen er faldet på det danske uddannelsessystems flotte placering sammenlignet med andre europæiske lande, som fremgår af EU-Kommissionens tilstandsrapport. Vi troede da, at det gik ad Pommern til?

Men nej. Ad Pommern til går det ikke. I rapporten uddeles roser til Danmark. De problemer, vi stadig slås med i skolen og uddannelsessystemet, er relative i forhold til vores nærmeste omverden. Uddannelsessystemet er dyrt, javel, og der er stadig meget, som kan blive bedre. Mest alvorligt er det selvfølgelig, at tosprogede både fagligt og socialt halter bagefter. Men når det gælder det, EU kalder nøgleindikatorer, er Danmark et godt stykke pænere placeret end EU’s gennemsnit.

Forundringen er fuldt forståelig. Mange års selvros i det danske uddannelsessystem er paradoksalt nok vendt på hovedet til noget, som ligner selvpineri. Hvis danske politikere i Danmark ikke umiddelbart ser fremgang, skal der laves om i en fart. I det lys glemmes det ofte, at uddannelsessystemet gør det fornuftigt i international sammenhæng. Selvpineri og utålmodighed risikerer at føre til reformer, der peger i forskellige retninger. EU-Kommissionen advarer da også om, at den danske uddannelsessektor for øjeblikket lider af reformtræthed.

Der var engang, hvor landets undervisningsministerium ikke forsømte en lejlighed til at fremhæve, når noget gik godt i uddannelsessektoren. Det var populært at rose lærere, elever, pædagoger og skoleledere, når bestræbelser lykkedes. Især hvis roserne kom fra udlandet. Det var en yndet sport for skiftende ministre mere eller mindre elegant at antyde, hvordan den politik, de stod i spidsen for, havde lagt grunden for resultaterne.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter