0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pjece skal dæmpe kulturelle misforståelser på læreruddannelse

Undervisere på læreruddannelserne skal være bedre til at håndtere studerende med en fremmed baggrund.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På en læreruddannelse i København vil man nu prøve at klæde sine undervisere bedre på til studerende med store kulturelle og etniske forskelle.

Berlingske skriver, at læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole har udgivet et slags inspirationskatalog. Det rummer forslag til, hvordan undervisernes såkaldte flerkulturelle undervisningskompetencer kan styrkes før mødet med de studerende.

Kataloget giver forslag til, hvordan underviserne eksempelvis håndterer, at en studerende pludselig holder en brandtale til forsvar for den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan, eller er vrede over en ironisk artikel om Afrika.

» Det her ikke et knæfald for noget bestemt. Det handler om at skabe en uddannelse med inklusion og rummelighed i højsædet, som skaber mulighed for, at de studerende kan føle sig velkomne og nødvendige«, siger lektor og projektleder Tekla Canger til Berlingske.

Ifølge avisen skal kataloget bidrage til, at der ikke opstår 'etnisk opdeling og optrapning af interkulturelle konflikter' på læreruddannelserne.

På den måde skal underviserne blive bedre til ikke at marginalisere minoriteter i deres egen undervisning, lyder det.

Tiltaget skal også klæde de kommende lærere på til 'at skabe et inkluderende rum, når de selv skal undervise i folkeskolen'.

Berlingske skriver, at kataloget kommer på et tidspunkt, hvor det vurderes, at op mod hver fjerde eller femte af de omkring 2000 lærerstuderende på Campus Carlsberg på Københavns Professionshøjskole har minoritetsbaggrund.

ritzau

Annonce

Læs mere