Danmark har i for høj grad ladet sig inspirere af ideer og råd fra internationale organisationer som OECD og internationale konsulentfirmaer som McKinsey & Company.
Sådan lyder det fra en af verdens mest kendte uddannelsesforskere, professor Pasi Sahlberg fra Finland.
Når flere og flere danske elever går på privatskoler, er det en indikation på, at Danmark har justeret sin skolepolitik efter ikkenordiske værdier, mener den anerkendte finske professor, der i øjeblikket er tilknyttet University of New South Wales i Australien, og fra 2014 til 2016 var tilknyttet Harvard University i USA.
Og det er den forkerte vej at gå, advarer han.
»I en stor del af verden, men især i USA, Australien og et par andre steder, har skolen længe bevæget sig i den helt forkerte retning. Ikke kun fordi den har fejlet i at hjælpe alle børn med at lære, men også fordi der har været faldende trivsel, samtidig med at eleverne kæmper mere med psykiske problemer i dag end for 10 år siden«, siger Pasi Sahlberg.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind