0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Evaluering dumper udskældt optagelsesprøve til gymnasiet

Den nye optagelsessystem til gymnasiet er kompliceret og skaber usikkerhed for både lærere, vejledere og elever. Det viser en netop offentliggjort evaluering.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andreas Haubjerg (arkiv)
Foto: Andreas Haubjerg (arkiv)

Hvad skal der egentlig til for at blive optaget på et gymnasium i Danmark? Det er ikke så let at besvare.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vanskeligt at administrere og til gengæld umuligt at forklare.

Det er to af hovedkonklusionerne i evalueringen af de nye optagelsesregler til gymnasiet, der blev vedtaget som en del af gymnasieforliget fra 2016, og som trådte i kraft i år.

Evalueringen bygger blandt andet på møder med repræsentanter fra elevorganisationerne, grundskolerne og gymnasierne. De siger alle uden undtagelse, at både lærere, studievejledere og elever har haft svært ved at gennemskue det nye system, ligesom flere grupper af ansøgere er kommet i klemme i de nye regler.

Evalueringsrapporten viser, at optagelsesprocessen har været »præget af usikkerhed«. Det gælder ansøgerne, der har haft »vanskeligt ved at forstå de nye adgangskrav og optagelsesprocessen«. Og det gælder de gymnasier og vejledere, der har skullet implementere det. Samtidig viser den, at eleverne har haft svært ved at få »klarhed over deres retstilling«.

Kompleksiteten i optagelsesprocessen har ifølge rapporten betydet, at det samlet set har været svært for gymnasierne at administrere reglerne korrekt.