0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sociolog: »Jeg møder tit lærere, der ikke ved det, og forældre, der er ved at tabe kæben, når de hører om problemet«

Algoritmer fastholder gymnasieelever i deres fortidige søgemønstre, siger sociologen Anette Prehn, der er aktuel med bog om teknologiens afledte effekter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Casper Holmenlund Christensen
Foto:: Casper Holmenlund Christensen

Sociologen Anette Prehn er aktuel med bogen 'Afledte effekter' Foto: Casper H. Christensen

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vis mig dine søgninger, og jeg skal sige dig, hvem du bliver. Sådan lyder et af budskaberne i sociologen Anette Prehns nye bog, ’Afledte effekter’.

»Algoritmerne, som vi kender dem i dag, fremmer en skomager-bliv-ved-din-læst-verden. De giver dig mere af det, du har søgt på i fortiden, i stedet for at stimulere dine ønsker til fremtiden. Du hænger på din historie. Jeg møder tit lærere, der ikke ved det, og forældre, der er ved at tabe kæben, når de hører om problemet«, siger Anette Prehn.

Hvad er konsekvensen af det?

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts