0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ordførere vil afkorte skoledagen for at få bedre læsere

Eleverne skal gå mindre i skole, hvis flere skal være dygtige til at læse, mener De Konservative og SF.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

En bedre læreruddannelse, kortere skoledage og så et kritisk blik på inklusionsindsatsen. Det er nogle af de forslag, som Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado har som reaktion på resultaterne af den seneste nationale test blandt folkeskolens elever.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis elever i folkeskolen skal være bedre til at læse, skal skoledagen være kortere og inklusionen af elever med særlige behov forbedres.

Det mener De Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado.

»Vi bliver nødt til at sikre en bedre læreruddannelse. Vi bliver nødt til at kigge på inklusionsindsatsen, så der bliver ro i timerne. Jeg synes også, at vi skal gøre skoledagen kortere. Den er stadig meget lang«.

Vi bliver nødt til at sikre en bedre læreruddannelse. Vi bliver nødt til at kigge på inklusionsindsatsen, så der bliver ro i timerne. Jeg synes også, at vi skal gøre skoledagen kortere. Den er stadig meget lang

»Og så synes jeg vi skal have en mindre hård målstyring, så vi skaber plads til fagligheden«, siger Mai Mercado.

Hun påpeger, at timeantallet allerede er blevet nedsat for børn i indskolingen, men at eleverne på mellemtrinet og i udskolingen stadig har skoledage, der strækker sig til langt ud på eftermiddagen.

Vil hellere pege frem end tilbage

Ifølge resultatet af de nyeste nationale test fra skoleåret 2018/2019 er 70 procent af eleverne 'gode' til at læse. Det skriver Jyllands-Posten.

Sidste år var tallet 72 procent, mens det i 2014/2015 var 74 procent.

»Det her kalder på alvor og handling. Det kalder på, at der bliver truffet nogle beslutninger, som sikrer, at vi får skabt bedre læsere«, siger Mai Mercado om udviklingen.

De længere skoledage, som ordføreren vil til livs, var et resultat af folkeskolereformen fra 2013.

De Konservative var med i forliget om reformen sammen med Dansk Folkeparti og Venstre samt den daværende regering bestående af Socialdemokratiet, De Radikale og SF.

Også SF er utilfreds med skoledagens længe. Faktisk har partiet en lang liste over ting, som skal gøres bedre i folkeskolen, hvis eleverne skal klare sig bedre fagligt - herunder blive bedre læsere.

Frygter digitaliseringens bagside

Men partiets undervisningsordfører, Jacob Mark, understreger samtidig, at de nationale test skal tages med et gran salt.

»Hvis man vil opnå det, man ønskede med reformen - nemlig at styrke elevernes trivsel og faglighed - mener vi, at man skal gøre skoledagen kortere, gøre klassekvotienten mindre, og at der skal være flere timer med to voksne, så lærerne har tid til børnene«, siger Jacob Mark.

Hos Dansk Folkeparti er uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen Dahl mest af alt bekymret for, om den stigende digitalisering og udbredelsen af iPads i undervisningen har forringet elevernes læsekundskaber.

»Det bekymrer mig særligt, når jeg ser, at de svageste elever ikke bliver løftet. For dem har vi haft rigtig meget fokus på«.

»Jeg bliver bange for, om det er digitaliseringen, der viser sin bagside her«.

Jeg bliver bange for, om det er digitaliseringen, der viser sin bagside her

Jens Henrik Thulesen Dahl henviser til undersøgelser, der har vist, at det er sværere at læse på en skærm end i en fysisk bog.

»Vi har længe i Dansk Folkeparti efterlyst en undersøgelse af, hvornår det at bruge iPads øger læringen, og hvornår det er negativt for læringen«.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts