Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lærere kræver grundighed ved udvikling af nye test

Nyt system til at bedømme elevers niveau skal udarbejdes af forskere, lærere og politikere imellem, mener lærerne.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lærerne ser allerhelst, at de nationale test helt bliver afskaffet. Men når det ikke kan være anderledes, er det godt, at der arbejdes på en ny model.

Sådan lyder det fra Danmarks Lærerforening.

»Der har været meget store problemer med nationale test. De er ikke brugbare i undervisningen, og de giver et skævt billede af skolernes niveauer. Det er rigtig godt, at der bliver fundet et alternativ. I vores øjne ville det være allerbedst, hvis skolerne ikke længere skulle spilde tiden med de her nationale test, og at man brugte tiden på at finde et andet system«, siger næstformand Dorte Lange.

Partierne bag folkeskoleforliget er fredag blevet enige om en aftale omkring de omstridte test.

Aftalen betyder, at 80 procent af skolerne frivilligt kan vælge at gennemføre nationale test. De 20 procent af skolerne, der klarer sig dårligst i dansk og matematik, er forpligtet til at gennemføre testene, indtil et nyt system bliver fundet.

Men det primære mål med aftalen er at skabe et nyt system til at evaluere og bedømme elevernes niveau på de danske skoler.

Og det skal man tage sig god tid til, mener Danmarks Lærerforening.

Lærere, forskere og politikere bør sætte sig sammen og finde ud af, hvordan et nyt system kan teste eleverne uden at indsnævre undervisningen, lyder det.

Dorte Lange understreger, at lærere gerne tester deres elever. Eksempelvis når de har været igennem et undervisningsforløb.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden