0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Nu begynder den store crash-test af IT-baseret undervisning

Lukkede skoler bliver afløst af åbne computerskærme. Fra i dag bliver dit barn fjernundervist. Taberne bliver som sædvanligt de mest udsatte elever, skriver uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang i denne analyse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danmark har ikke geografien til fjernundervisning, som det kendes fra for eksempel Australien og USA. Men nu har vi pandemi, og den vil fra i dag betyde, at dit barn bliver undervist i et virtuelt klasseværelse i hjemmet. I alt fald i de kommende to uger, men alle, Politiken har talt med, siger, at det sandsynligvis vil vare længere.​​

Af to grunde er Danmark alligevel godt rustet til opgaven med at undervise elever hjemme. For det første fordi stort set alle hjem er koblet til internettet, og for det andet fordi danske lærere og elever længe har arbejdet med IT som en integreret del af undervisningen. OECD sætter derfor Danmark øverst i feltet, når det gælder digitalisering af undervisningen. Det viser sig på alle niveauer i uddannelsessektoren – for eksempel var der allerede før vi kendte til coronavirus åbnet mulighed for, at 20 procent af undervisningen på landets gymnasier kan være virtuel.

Det er en fordel i den ekstreme situation, landet befinder sig i nu. Derfor har nogle elever og studerende allerede i sidste uge afleveret opgaver over internettet og holdt videokonferencer med klassekammerater og lærere.

Allerede inden beslutningen om at holde alle børn og unge hjemme var truffet, var der møder mellem embedsmænd fra Børne- og undervisningsministeriet og repræsentanter fra udbydere af IT-undervisning om den gigantiske opgave, der venter alle i og omkring skolen.

Lærere, elever og forældre har mere at vælge mellem end nogensinde før, for landets udgivere af undervisningsmateriale står i disse dage i kø for at fjerne de betalingsmure, de normalt gemmer deres forløb bag.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts