0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Voksnes uddannelse i børnehaven vækker bekymring

Mere end hver tredje medarbejder i dagtilbud har ingen pædagogisk uddannelse. Ekspert: En lov bør sikre, at alle voksne i vuggestuer og børnehaver er uddannede pædagoger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Aleksander Klug/Aleksander Klug
Foto: Aleksander Klug/Aleksander Klug
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når Willy er i børnehave, vil han tilbringe en stor del af sin dag sammen med en voksen, der ikke har nogen pædagogisk ekspertise. Hverken i form af en pædagoguddannelse eller uddannelsen som pædagogisk assistent.

Mere end hver tredje voksen i de kommunale dagtilbud er nemlig ufaglært, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Ser man på sammensætningen af det pædagogiske personale, ud fra hvor mange timer de forskellige voksne arbejder i institutionen, står pædagogerne for 57 procent af timerne, mens de ufaglærte medhjælpere står for 39 procent, og de sidste 4 procent klares af pædagogiske assistenter.

Men det har stor betydning for børnenes udvikling, om personalet er uddannet, fortæller EVA’s områdechef Dina Celia Madsen.

»Studier viser, at jo højere andel af uddannede i dagtilbud, jo større kvalitet er der. Det giver bedre læringsmiljøer, og uddannet personale er bedre til at understøtte udviklingen af børnenes sprog og sociale kompetencer. Man ser også mindre bekymrende adfærd hos børn i institutioner med meget uddannet personale«, siger hun og tilføjer, at uddannelse er en af de faktorer, der har størst betydning for kvaliteten i dagtilbud sammen med normering, udskiftning blandt personale og ledelse.

Med den politiske aftale om minimumsnormeringer, der landedes i vinter, skal der mere personale i institutionerne.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce