Når Willy er i børnehave, vil han tilbringe en stor del af sin dag sammen med en voksen, der ikke har nogen pædagogisk ekspertise. Hverken i form af en pædagoguddannelse eller uddannelsen som pædagogisk assistent.
Mere end hver tredje voksen i de kommunale dagtilbud er nemlig ufaglært, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Ser man på sammensætningen af det pædagogiske personale, ud fra hvor mange timer de forskellige voksne arbejder i institutionen, står pædagogerne for 57 procent af timerne, mens de ufaglærte medhjælpere står for 39 procent, og de sidste 4 procent klares af pædagogiske assistenter.
Men det har stor betydning for børnenes udvikling, om personalet er uddannet, fortæller EVA’s områdechef Dina Celia Madsen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Du er der næsten
Du behøver ikke et abonnement for at læse artiklen. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en profil, og så kan du læse videre.
Opret profilHar du allerede en profil? Log ind her.