0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Efter seks års forsøg: Farvel til 'smart i en fart'-projekter i folkeskolen – goddag til det lange seje træk

A.P. Møller Fonden gav i 2014 en milliard til efteruddannelse i folkeskolen og regnede dengang med, at pengene ville være uddelt nu. Men der er stadig en kvart milliard tilbage, og en ny midtvejsstatus om erfaringerne fra de seks år viser, at skoleudvikling kræver tid, tæt samarbejde og vidensdeling på tværs af kommunegrænser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Grarup
Foto: Jan Grarup

Den nybyggede Hellerup Skole er med sin utraditionelle byggestil og indretning fremtidens folkeskole.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det startede med en milliard kroner til efteruddannelse og udvikling i folkeskolen. A.P. Møller Fonden satte de mange penge af tilbage i 2014. I dag er tre fjerdedele af pengene givet ud til i alt 174 initiativer.

Sådan kan historien om folkeskoledonationen fortælles i den kortest mulige form. Men der er meget mere at skrive. For det, som i skolekredse kaldes ’Møller-milliarden’, er også et stykke skolehistorie i den nok mest turbulente periode af folkeskolens godt 200 år lange historie.

A.P. Møller Fonden udgiver nu ’Brikker til en midtvejsstatus’, som præsenterer 15 artikler om udviklingsarbejde i folkeskolen. I den kan man læse om meget forskellige udviklingsprojekter. Fra for eksempel fremrykning af tyskundervisningen til de yngste årgange i Aabenraa og Tønder Kommune, som har fået i alt 5,3 millioner kroner i to omgange til en indsats, der nu også omfatter Sønderborg Kommune. Til et stort projekt om kompetenceudvikling af pædagoger i skolen, hvor Fonden har bevilget 19,3 millioner.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts