0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Langt fra mål: Forny fortællingen om erhvervsuddannelser

Tilslutningen til erhvervsskoler er endnu et år for lav. Mere samarbejde mellem skoler, virksomheder og politikere er en løsning, mener fagfolk og eksperter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jesper Houborg
Foto: Jesper Houborg

I 2025 skal 25 procent af afgangseleverne i grundskolen søgen en erhvervsuddannelse, men tilslutningen er langt fra målet. (Arkivfoto)

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Endnu et år har erhvervsskolerne svært ved at tiltrække nok elever. Og det har de haft de seneste fem år, hvor andelen af unge, der vælger en erhvervsuddannelse, har ligget på omkring 19 procent. For 2021 tallet er 19,9 procent. Det viser en opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Det er ikke i nærheden af den målsætning, der blev sat med erhvervsuddannelsesreformen fra 2014 om, at 30 procent af afgangseleverne i 2025 skal vælge en erhvervsuddannelse, når de forlader grundskolen. For 2020 var målet 25 procent, hvilket heller ikke blev indfriet.

På grund af corona har erhvervsskolerne været bekymrede for, at tilslutningen ville dale, da der ikke har været afholdt brobygning eller åbent hus. Derfor er formanden for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Ole Heinager, »o.k. tilfreds« med tallene i lyset af de vanskelige vilkår, men understreger at tilslutningen er for lav.

»Vi skal i højere grad af-akademisere grundskolen og få mere praksisfaglighed og anvendelsesorientering ind i undervisningen, så flere elever får øjnene op for uddannelsen, og så man giver plads til eleverne, der er kreative eller gode til at bruge deres hænder,«, siger han og uddyber:

»Lige nu bliver ledere på erhvervsskolerne målt på, hvor gode de er til at tiltrække elever til skolerne, men lederne i skolen og kommunaldirektøren, der skal levere eleverne, bliver ikke målt. Og her er det afgørende, at vi får et tættere forpligtende samarbejde mellem skoler, kommuner og virksomheder, hvor man lægger en plan for at nå målsætningen«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter