Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Koncentration. Ifølge formanden for børnehaveklasselederne, Pia Jessen, skal børnene lære mere end tidligere - »det nærmer sig det, børnene tidligere lærte i 1. klasse«, siger hun. (Arkivfoto)
Foto: JENS DRESLING

Koncentration. Ifølge formanden for børnehaveklasselederne, Pia Jessen, skal børnene lære mere end tidligere - »det nærmer sig det, børnene tidligere lærte i 1. klasse«, siger hun. (Arkivfoto)

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lærere: Længere skoledage for de små giver gråd, raserianfald og gentagne uheld i bukserne

To børnehaveklasseledere fortæller om hverdagen med en længere skoledag for de yngste.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bettina Lydersen mener »slet ikke«, at børnehaveklassebørnene trives med de længere skoledage fra 8 til 14.

Hun er børnehaveklasseleder i Holstebro og kan blandt andet berette om gråd, raserianfald og gentagne uheld i bukserne hos skolens yngste børn.

»Børnene kan slet ikke holde fokus så lang tid. De kommer direkte fra børnehaven og er ikke vant til, at der bliver stillet så mange krav til dem om for eksempel at skulle sidde stille så længe. Jeg oplever en stigende tendens til, at de har rigtig svært ved det. Især drengene – de har slet ikke roen til det«, siger Bettina Lydersen.

Hun er en af de 468 børnehaveklasseledere, der har medvirket i en rundspørge foretaget af Politiken Research. Her svarer svarer 4 ud af 5, at den nye skoleuge i 0. klasse på 30 timer går ud over børnenes trivsel. Halvdelen svarer, at børnene i ’meget lav grad’ eller ’slet ikke’ trives.

»Vi ser nogle meget trætte børn. Vi ser børn med kortere lunte. Og børn, der hopper fra fritidsaktiviteter, for når de kommer hjem fra en lang skoledag og et par timer i fritidshjem, kan de slet ikke holde til også at skulle til fodbold«, siger Bettina Lydersen.

»Når vi stiller krav til dem sidst på dagen eller stiller dem spørgsmål, bryder de sammen i gråd. Flere har ufrivillig vandladning. Jeg har børn, der helt ærligt tisser i bukserne. De kan ikke holde til at skulle alle de her ting, alle de krav og lange skoledage. Det er ikke, fordi de fejler noget – dagene er bare for lange for dem«, siger børnehaveklasselederen.

»Jeg tror ikke, de lærer mere af at have flere timer. Jeg tror godt, vi kan lære dem alt det, de skal kunne, på kortere tid, hvis de så også har noget frihed«.

Det handler om planlægning

En af de børnehaveklasseledere, der, i modsætning til Bettina Lydersen, i spørgeskemaundersøgelsen svarer, at hun mener, at børnene ’i nogen grad’ trives med 30-timers skoleuger, er Mette Weiss Andersen. Hun er børnehaveklasseleder i Faaborg-Midtfyn. Hun tror, at årsagen til hendes mere positive oplevelse af børnenes trivsel skal findes i pædagogernes forskellige indstilling og planlægning:

Når vi stiller krav til dem sidst på dagen eller stiller dem spørgsmål, bryder de sammen i gråd

»I min planlægning af undervisningen skal det tænkes meget mere ind, hvad børnene laver efter frokost. For mit vedkommende er det meget værkstedsundervisning, for eksempel at sidde og bygge med mælkelåg. Hvis børnene blev spurgt, om de har undervisning eller leger, tror jeg, at mange ville svare, at de leger«, siger Mette Weiss Andersen.

»Så hvis børnene får lov til at sidde og fordybe sig i noget, der ikke kræver alt for meget koncentration, kan de godt klare de lange dage«.

Jeg har børn, der helt ærligt tisser i bukserne. De kan ikke holde til at skulle alle de her ting, alle de krav og lange skoledage.

Hun oplever også trætte børn sidst på dagen. Men, siger Mette Weiss Andersen.

»Det handler også om, hvordan vi børnehaveklasseledere ser det. Jeg har den kasket på, at nu er det sådan, det er. Det skal ikke være sådan, at eleverne kommer hen til mig efter frokost og kan mærke, at jeg tænker: Puha, hvor er det tungt her sidst på dagen. Jeg er helt enig i, at børnene er meget trætte og ikke magter lige så meget, men langt hen ad vejen kan vi planlægge os ud af det«.

Og så har børnehaveklasselederen yderligere en pointe i debatten.

»Mange 0.-klasse-børn kommer lidt for tidligt i skole. Der er faktisk mange børn, som med glæde kunne vente et år. De står lidt på tæer hele tiden – jeg kunne tænke, at de også gør det på de følgende klassetrin. Det er især dem, der ikke trives med 30-timers uger. De andre trives i hvert fald bedre«, siger Mette Weiss Andersen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden