Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: KÜHN HJERRILD MELISSA/Melissa Kühn Hjerrild
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagogstuderende: » Jeg gider ikke bruge 20 timer om ugen på et studie, når det er lort«

En ny undersøgelse viser, at kun halvdelen af de studerende på den nye pædagoguddannelse synes, at kvaliteten af uddannelsen er god. Vi har talt med de studerende på professionshøjskolen, UCC.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For lidt feedback på opgaver og projekter og studerende, der bruger alt for lidt tid på deres studie.

Det er virkeligheden på Danmarks største videregående uddannelse, viser en ny undersøgelse af Danmarks nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i august 2014.

:

Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, står bag undersøgelsen, hvor 1.425 pædagogstuderende fra 2014-optaget og 260 undervisere har deltaget. Målet med den nye uddannelse var at skabe højere faglighed og kvalitet. Men kun halvdelen af de studerende synes, at kvaliteten af uddannelsen er god, viser undersøgelsen.

Vi har talt med nogle af de studerende.

Cato Jøgensen, 5. semester, 31 år gammel

»Jeg ville under ingen omstændigheder anbefale uddannelsen til nogen. Jeg synes ikke særligt godt om den, specielt ikke efter, at den er flyttet til Campus Carlsberg sammen med flere andre uddannelser. De rammer, der er for uddannelsen, er blevet dårligere, og strukturen halter. Hvis jeg havde startet på uddannelsen herude, havde det 100 procent sikkert taget modet fra mig, fordi det sejler helt herude.

Underviserne har mindre tid til os, og man kan mærke en stor frustration fra deres side. Det er ikke et ondt ord om dem, fordi de er meget kompetente, men der er ikke den samme tid til vejledning eller feedback, som man fik før.

Jeg føler ikke, vi bliver tager seriøst som studerende, når der ikke er tid til os. Vi skal for eksempel aflevere en eksamensopgave om kort tid, og den dag, hvor opgaverne skal afleveres, er der afsat tid til vejledning.

Barren til os er sat meget lavt fra skolens side, og det, tror jeg, avler negativitet. Vi mister vores faglige stolthed, fordi vi heller ikke har særlige høje forventninger til os selv. Hvis lærerne stillede større krav, ville vores arbejdsglæde også blive større. Jeg arbejder nok i snit 20-25 om ugen på uddannelsen, og jeg ville ikke have et problem med at bruge 40 timer, hvis det giver mening. Men jeg gider ikke bruge 20 timer om ugen på et studie, når det er lort«.

:

Alexandra Lopez Malmberg, 3. semester, 22 år gammel

»Generelt synes jeg, at det er en god uddannelse, og jeg får meget ud af at gå her fagligt. Jeg arbejder som pædagogmedhjælper ved siden af studiet, og det er så fedt at bruge min faglighed på arbejdet. Før jeg begyndte på uddannelsen, tænkte jeg, at børn bare legede, fordi det var sjovt, nu ved jeg meget mere om de ting, som ligger bag.

Jeg ville klart anbefale uddannelsen til mine venner, fordi jeg lærer så meget af undervisningen, men jeg savner virkeligt at få feedback. Selv når vi afleverer vores store modulopgaver, får vi ikke noget feedback. Det er ret frustrerende, fordi jeg ikke ved, hvad jeg kan gøre bedre, og hvad jeg gør godt. Jeg vil rigtigt gerne blive bedre til særligt at skrive opgaver, men jeg ved ikke, hvad der skal til for, at de er gode.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg er cirka på skolen fra klokken 8-12 hver dag, og så bruger jeg et par timer om dagen på at forberede mig. Nogle perioder er jeg her nok lidt mere, når vi skal aflevere store opgaver.

Forventningerne til os er blevet lavere, efter vi er flyttet til det nye Carlsberg Campus i september. Man kan sagtens lade være med at lave lektier uden at få problemer i undervisningen. Så lærerne kunne godt sætte nogle højere krav til os. Men jeg tror ikke, at uddannelsen ville blive bedre, hvis man bad os om at læse noget mere, for så ville vi nok være mere tilbøjelige til at skimte teksterne. På denne her måde får man tid til at reflektere over det, man læser«.

Sebastian Valdemar Schødt, 3. semester, 23 år gammel

»Uddannelsen har sine fordele og ulemper. Jeg er generelt rigtigt glad for den, fordi jeg virkeligt brænder for faget. Men et stort minus ved den er, at vores undervisning er delt op i moduler, hvor vi har et fag eller emne seks uger ad gangen, som så slutter med en stor opgave. Der kan jeg mærke, at selve læringsprocessen bliver nedprioriteret, fordi man altid har modulopgaven i tankerne, og hvad man skal gøre for at bestå den. Derfor ville jeg ønske, at modulerne var lidt længere, så vi havde chancen for at fokusere på at lære noget frem for kun at tænke på, hvordan vi består modulet. Lærerne kunne godt være bedre til at melde ud, hvad de forventer af os - det bliver lidt et gætværk, så vi ved ikke helt, hvad der skal til for at have skrevet en god opgave.

Jeg bruger cirka mellem 22 og 24 timer om ugen i gennemsnit på uddannelsen, når man inkluderer vores undervisningstimer, gruppearbejde og læsning hjemmefra. Og så føler jeg også, at jeg kommer velforberedt til timerne. Jeg har kammerater på andre uddannelser, der læser det hvide ud øjnene. Det gør vi ikke her, og det synes jeg heller ikke, at vi skal. Man kan ikke sammenligne pædagoguddannelsen med andre studier som CBS, fordi vores studie handler lige så meget om at udvikle sig som menneske, og hvordan man får mest ud af sig selv. Det kan man ikke læse sig til i en bog«.

Mie Matz, 5. semester, 23 år gammel

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg er ufatteligt glad for mit valg af uddannelse, fordi jeg ved, at jeg kommer ud og laver noget bagefter, som giver mening for mig. Men vejen dertil og uddannelsen i sig er en anden historie. Vi oplever store problemer med særligt skemalægning på skolen. Oftest får vi dem meget sent, og de ændrer sig hele tiden, så det er svært at planlægge noget som helst. Jeg har ændret en lægetid tre gange indenfor samme uge, fordi skemaet konstant ændrer sig.

Der er generelt ikke ret meget struktur på skolen, og det gør det svært at gå her. Den usikkerhed, vi hele tiden oplever, tager rigtigt meget energi. Vores undervisere er dygtige, og går op i faget, men de har altid mangel på tid, og vi får sjældent feedback.

Jeg bruger nok omkring 25-30 timer om ugen på studiet alt efter læsemængden, og så er jeg altid meget velforberedt til timerne. Jeg kender flere, der ikke har de samme krav til sig selv, som jeg har, og de siger, at man godt kan møde op uden at have læst. Jeg ville tabe gejsten, hvis vi skulle bruge mere tid på uddannelsen, end vi allerede gør. Jeg tror at alle har grænser for, hvor meget de kan læse om ugen, før deres hjerner lukker end. Desuden arbejder jeg i en SFO ved siden af studiet, hvor jeg arbejder 6-9 timer om ugen. Det, synes jeg, gør mig mere klar til at være færdig, end det ville gøre, hvis jeg læste mere«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden