Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sofastudier. Det er blevet moderne for universiteter verden over at udbyde onlinekurser, og det er der millioner af studerende, der benytter sig af. Tegning: Philip Ytournel

Sofastudier. Det er blevet moderne for universiteter verden over at udbyde onlinekurser, og det er der millioner af studerende, der benytter sig af. Tegning: Philip Ytournel

Studieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gå på Stanford i underhylere

Millioner af studerende verden over vælger at tage kurser på højt estimerede universiteter online. Danmark er også med.

Studieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tænk, hvad et navn som Yale eller Stanford kan gøre for et cv.

Engang tilkom det kun de dygtigste – og rigeste – men nu kan man studere på både Yale, Harvard, Princeton og Stanford i underbukser hjemme fra sofaen i Nordvestkvarteret. Bare man har internet og en computer.

Det er nemlig blevet moderne for universiteter verden over at udbyde onlinekurser, og det er der millioner af studerende, der benytter sig af.

Og hør lige det bedste: Det er gratis.

Coursera er et internetuddannelsesfirma, der blev grundlagt i 2012 af professorerne Andrew Ng og Daphne Koller fra Stanford University i Californien og begyndte som et samarbejde mellem Stanford og tre andre amerikanske universiteter. Coursera står for cirka 75 procent af markedet, når det gælder onlineuddannelse, og er på kort tid vokset til i april i år at have 108 partnere i hele verden og 7,1 million kursister på 641 udbudte kurser.

De to professorer kom sidste år på Times’ liste over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

Danmark er også med

I Danmark samarbejder Coursera med Københavns Universitet, Copenhagen Business School og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), hvor Hanne Jarmer er uddannelsesleder.

»Vi udbød vores første kursus sidste år, og der var 15.000, der meldte sig til«, siger Jarmer. Kurset hed ’Computational molucular evolution’ og forelæseren Anders Gorm Pedersen, professor på DTU, og han var særligt udvalgt.

»Han er sindssygt god. En af de undervisere, der gør stoffet nemt«, siger Hanne Jarmer, der mener, at ud over at onlinekurserne giver god reklame for DTU, er selve fænomenet med uddannelse online en stor sejr for alverdens studerende. Og der er flere positive konsekvenser.

»Samtidig med at uddannelse af høj kvalitet bliver udbudt gratis på nettet, er det med til at højne kvaliteten på de enkelte uddannelsessteder«, siger hun.

Via Coursera har DTU og alle andre medlemmer adgang til et undervisningssystem, som ifølge Hanne Jarmer har vist sig at virke.

»Det gør, at vi også kan tilrettelægge undervisning for de elever, der rent fysisk går på vores uddannelser, efter nogle af de samme principper, hvilket højner niveauet«, siger hun. Det betyder, at de studerende kan gennemgå forelæsninger på video og spole frem og tilbage, hvor der er noget, de ikke har forstået.

Den eneste forhindring er, at det kræver noget tid, og så kræver det en omstillingsparathed af lærerne, der pludselig skal til at forelæse foran kameraet, mener Hanne Jarmer, som understreger, at onlineforelæsningerne ikke skal erstatte den vigtige face to face-undervisning, hvor underviser og elev mødes i samme lokale.

Næsten som at være der selv

Selvfølgelig er der set med en arbejdsgivers øjne stor forskel på, om man har taget en hel kandidat på Harvard eller et onlinekursus.

Det mener Mette Fjord Sørensen, som er forsknings- og uddannelsespolitisk chef hos Dansk Erhverv. Hun har for nylig været på en konference arrangeret af Uddannelsesministeriet, som netop havde fokus på online-undervisning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Men der er kommet langt højere kvalitet i onlinekurserne og onlinelæring i det hele taget. Også på vores egne universiteter«, siger Mette Fjord Sørensen. Derfor mener hun, at et onlinekursus vil have en stor værdi på cv’et.

»Og hvis det er Yale, Princeton eller Harvard, man har taget en eksamen fra, så har det en signalværdi, man ikke kommer uden om«, siger hun.

Tidligere har et af problemerne med onlinekurser været, at man ikke kunne være sikker på, hvem der sad bag computerskærmen og besvarede eksamensspørgsmålene. Men det er der ved at blive rådet bod på. Mange universiteter tilbyder nu et signature track, hvor man skal verificere sin identitet under eksamen via et webcamera.

Derfor er Mette Fjord Sørensen ikke så bekymret for snyd med kurserne. Men hun opfordrer til, at man undersøger kurserne grundigt, inden man melder sig til.

»Når onlinekurser efterhånden er så udbredte, er der også opstået nogle mere suspekte kurser. Men det er grundlæggende en positiv tendens«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden