Vinder. Kasper Pagh Ditlevsen blev sidste år indstillet af flere elever og en enkelt forælder. En af eleverne skrev blandt andet, at historie- og samfundsfagslæreren trods sin unge alder er en af de mest kompetente lærere, hun har oplevet.
Foto: ANDERS RYE SKJOLDJENSEN

Vinder. Kasper Pagh Ditlevsen blev sidste år indstillet af flere elever og en enkelt forælder. En af eleverne skrev blandt andet, at historie- og samfundsfagslæreren trods sin unge alder er en af de mest kompetente lærere, hun har oplevet.

Undervisningsprisen

Gymnasievinder: »Hvis ikke vi lærer af hinanden, bliver vi aldrig en bedre lærerstab«

Både egne og andres indstillinger inspirerede Kasper Pagh Ditlevsen, der er på vej med en øvelsesbog.

Undervisningsprisen

Sidste års prisvindere har udgivet deres undervisningsidéer, skiftet job - og kæmpet med at finde det helt rigtigt at bruge præmien på.

Selvom de hver især har fået noget forskelligt ud af prisen, er de enige om, at det har givet dem blod på tanden til at fortsætte det benhårde arbejde.

Kasper Pagh Ditlevsen vandt prisen i gymnasiekategorien for sin knivskarpe faglighed og sin kreative tilgang til undervisningsformen.

»Prisen har givet et kæmpe rygstød – det har givet mig lyst til at udvikle de pædagogiske ting, jeg laver, og lyst til at tænke over det i en større sammenhæng. Det var ikke kun, fordi jeg vandt, det gav mig også blod på tanden at læse alle de andres indstillinger«.

POLITIKEN KURSER

»Det kan være meget ensomt at være lærer foran en masse elever, som jo kun taler om en, når man ikke er der: Lærerens faglighed og pædagogiske tiltag bliver ikke diskuteret i klasserummet. Det her er en rigtig god måde at få det frem i lyset på. Da jeg læste de andre kollegers indstillinger, blev jeg inspireret af deres gejst, sjove indfald og måder at håndtere eleverne på. Det er jo nærmest sådan nogle kærlighedsbreve, de sender til en«.

»Hele min interesse for det pædagogiske bunder i en oplevelse, jeg havde, da jeg var under pædagogikum. Her fulgte jeg en gymnasieklasse en hel dag. Læreren gjorde rigtig mange gode ting, men en ting, jeg lagde mærke til, var, at alle sad ned hele tiden. Også i pausen. Og så var det, jeg tænkte, at hvis jeg kunne få dem fysisk aktiveret ved at stå op eller give dem et fysisk afbræk, så var jeg nået langt, for det er sådan, jeg selv lærer bedst«.

»Det gav mig mange idéer til at udvikle pædagogikken, og prisen har bare bygget videre på det. Den har givet mig mulighed for at tænke videre i de pædagogiske baner – og givet mig stødet til at få samlet nogle gode idéer, så det bliver nemmere«.

ERHVERSSKOLEVINDER

»På den anden side har det også skabt et forventningspres, som jeg har skullet lære at navigere i. Jeg har skullet skal lære at sige, at bare fordi jeg har vundet en undervisningspris, så behøver det ikke at være perfekt hver gang. Jeg kan ikke hjælpe alle, og alle behøver ikke være lige tilfredse med undervisningen hele tiden. Det er en proces, hvor jeg skal lære at leve med, at jeg stadig har så mange ting at lære i forhold til min lærerpraksis«.

Hvordan er det gået siden sidst?

»Kort efter oprettede jeg en facebookside, der hedder ’Kaspers øvelsesbog til historieundervisningen’. Jeg føler, jeg selv har nogle tanker at byde ind med i forhold til det pædagogiske, men jeg vil også rigtig gerne høre andres idéer. Der så mange kræfter, og der bliver udviklet så mange gode forløb og pædagogiske idéer ude lokalt, men de når sjældent udover den enkelte lærer. Og hvis de gør, er det kun en lille udvidet kreds, der får gavn af de pædagogiske nybrud, der sker. Hvis ikke vi samler det ind, og lærer af hinanden, så bliver vi aldrig bedre som samlet lærerstab på de danske gymnasier«.

»På baggrund af facegruppen er der en redaktør, der gerne vil lave idéerne og øvelserne fra gruppen om til en bog. Så det er jeg i gang med sammen med en kollega«.

GRUNDSKOLEVINDER

»Og så har jeg fået nyt job på et lille gymnasium med 60 elever. Det har givet mig nogle gode muligheder, da jeg kender dem alle sammen og har mange af dem i både historie og samfundsfag. Jeg har fået nogle af mine kæpheste igennem og fået mulighed for at bygge videre på de ting, vi laver i de enkelte fag. Det har været en rigtig fed proces«.

Hvad har du brugt pengene på?

»Jeg har været lidt kedelig og sat dem ind på en opsparing, fordi jeg gerne vil købe et hus på et tidspunkt. Derfor var det oplagt, at de blev brugt til det. Og så har jeg købt en fin middag til min kæreste og jeg«.

[tv-1]

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce